سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

اصطلاحات کامپیوتری - دست خالی بیرون نمیای

آنکه در خردسالی نیاموزد، در بزرگسالی پیش نیفتد . [امام علی علیه السلام]

 RSS 

کل بازدید ها :

351735

بازدیدهای امروز :

2


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من

اصطلاحات کامپیوتری - دست خالی بیرون نمیای
میلاد
چه گویم که ناگفتنم به


لوگوی من

اصطلاحات کامپیوتری - دست خالی بیرون نمیای

 موضوعات وبلاگ

 اوقات شرعی


لوگوی دوستان


 لینک دوستان

پی سی ورلد
مجید انلاین
الهه انتقام
شبکه فن آوری اطلاعات ایران
ترفندستان


 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


آوای آشنا


نوشته های قبلی

ترفند
اینترنت
رجیستری
متفرقه
بیشتر بدانید
اصطلاحات کامپیوتری
برنامه نویسی


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

میلاد تاریخ جمعه 85/7/7 ساعت 1:35 صبح

 

hacker

در اصل به مفهوم شخصى است که علاقه بى اندازه اى به برنامه نویسى و تکنولوژى کامپیوترى دارد. در دهه 1980 که واقعه کامپیوترهاى شخصى و شبکه هاى کامپیوترى شکل گرفت، این اصطلاح یک مفهوم منفى پیدا کرد و اغلب به شخصى اشاره مى شود که به شکل مرموزى کامپیوترهاى دیگران را مورد تهاجم قرار داده و برنامه ها و داده هاى ذخیره شده در آنها را بدون اجازه زیر و رو مى کند. این نام همچنین به شخصى که وراى برنامه نویسى مى خواهد به رمز و رموز سیستم هاب عامل و برنامه ها پى ببرد نیز اطلاق مى گردد.

 

   کامپیوتر دستى hand held compiuter

کامپیوتر کوچکى که بهوسیله یک دست نگه داشته شده و با دست دیگر روى آن کار مى شود. کامپیوتر دستى که نسبتاً باریک و کشیده است.

 

   دستگیره handle

دستگیره وسیله اى براى دستیابى برنامه به منابع مى باشد. برنامه ها در مقابل درخواست دستیابى به یک منبع، اغلب دستگیره اى ذریافت مى کنند که با استفاده از آن مى توانند در مواقع لزوم به آن منبع دست یابند. هنگام به کارگیرى دستگیره، مقدار آن مشخص مى سازد که کدام منبع از بین منابع مورد استفاده قرار مى گیرد. در گرافیک کامپیوترى، دستگیره یک مربع کوچک در کنار شکل گرافیکى است که براى جابجا کردن یا تغییر شکل آن مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   سایه نقطه اى halftone

محصول چاپى تصاویر به شکل مجموعه اى از نقاط ریز و فاصله دار که قطرهاى متغیرى داشته و وقتى به چاپ مى رسند، در کنار دیگر سایه هایى از خاکسترى را تداعى مى سازند. در گذشته براى تهیه این نوع تصاویر از روش عکسبردارى استفاده مى شد، در این صورت هر چه سایه تیره تر مى بود، در عکس با نقطه درشت ترى دیده مى شد. امروز در نشر کامپیوترى، این نقاط به طور الکترونیکى و با طرح دهى سطوح خاکسترى در مجموعه اى از نقاط چاپ شده توسط چاپگر لیزرى، ایحاد مى شوند.

 

   اداره کننده handler

روالى که کنترل یک وضعیت یا عملیات نسبتاً ساده، مانند اتحیاى خطا یا جابجایى داده ها را در دست مى گیرد. برخى از زبانهاى برنامه نویسى موضوعى ((object oriented مانند Hyper Talk، این اصطلاح به بخشى اطلاق مى گردد که معمولا زیر روال (subroutine) گفته مى شود.

 

   دست دهى، دست دادن hand shaking

تبادل کدهاى کنترلى یا کاراکترهاى خاص براى نگهدارى و هماهنگى جریان داده ها بین دو ابزار، به طورى که داده ها تنها در هنگام آمادگى گیرنده براى دریافت داده ها ارسال گردند.

 

   ایست، توقف، قفل کردن hang

توقف غیر منتظره سیستم کامپیوتر که معمولا هنگام اجراى یک برنامه کاربردى روى مى دهد. دستگاهى که بدین شکل متوقف مى شود، به هیچ ابزار ورودیى پاسخ نداده و کاربر نیز براى به کاراندازى مجدد آن تقریباً هیچ راهى جز خاموش و روشن (یا ریست) کردن سیستم ندارد. وقتى در کامپیوترى ایست ایجاد مى شود، صفحه نمایش آن طورى است که انگار هیچ اتفاقى روى نداده است در حالى که همه چیز از کار افتاده. به اصطلاح قفل شده است.

 

   نسخه چاپى hard copy

نسخه اى از اطلاعات، داده ها و مدارک که روى کاغذ، فیلم یا رسانه دائمى دیگرى ثبت مى شود. نقطه مقابل این اصطلاح، soft copyاست که نسخه اطلااعت موجود در دیسک فلاپى، دیسک سخت، دیسک CD-ROM، نوار، صفحه نمایش یا رسانه کم دوام واگذارى دیگر مى باشد.

 

   دیسک سخت، هارد دیسک hard disk

یک یا چند صفحه انعطاف ناپذیر با پوششى از ماده خاصى که ثبت مغناطیسى داده هاى کامپیوتر روى آن صورت مى گیرد. یک دیسک سخت معمولى با سرعت 3600 دور در دقیقه (PRM) چرخیده و هدهاى خواندن / نوشتن آ ن با فاصله 10 تا 25 میلیونیم اینچ از سطح دیسک ها شناور هستند. دیسک سخت در داخل محفظه اى غیر قابل نفوذ جاى مى گیرد تا گرد و غبار باعث آلودگى و آسیب دیدگى آن نگردد. سرعت دستیابى به اطلاعات در دیسک هاى سخت بیشتر از دیسک هاى فلاپى بوده. همچنین حجم بسیار بیشترى از اطلاعات را در خود جاى مى دهند. در دیسک هاى سخت چند صفحه دیسک جاى داده مى شود تا دیسک گردان بتواتند به بیش از یک صفحه دستیابى داشته باشد.

 

   کنترل کننده دیسک سخت hard disk controller

برد گسترشى که شامل مدار لازم براى کنترل و هماهنگى دیسک سخت مى باشد. بسیارى از کنترل کننده هاى دیسک هاى سخت به خوبى دیسک هاى فلاپى و نوارگردانها قادر به مدیریت بیش از یک دیسک سخت نیز مى باشند.

 

   رابط دیسک سخت hard disk interface

روش استانداردى براى دستیابى به اطلاعات ذخیره شده بر روى دیسک سخت. استانداردهاى رابط دیسک سخت بسیارى مانند IDE,ESDI,ST506 Interface وSCSI در طى زمان به وجود آمده اند.

 

   نوع دیسک سخت hard disk type

عددى که در ناحیه حافظه CMOS RAM کامپیوتر شخصى ذخیره مى شود و مشخصات دیسک سخت، مانند تعداد نوکهاى (هدهاى) خواندن/نوشتن و تعداد سیلندرهاى دیسک را تعریف مى کند. دستیابى به این عدد به طور مستقیم از سسیستم عامل امکان ندارد. بعضى از کامپیوترهاى شخصى به منظور دستیابى به نوع دیسک سخت نیاز به برنامه پیکربندى خاصى دارند، بعضى دیگر نیز از طریق برنامه setupتعبیه شده درROM BIOS ، این امکان را فراهم مى آورند.

 

   سخت افزار hardware

تمام اجزاى فیزیکى الکترونیکى سیستم کامپیوترى، ابزارهاى جانبى، صفحه مدارهاى چاپى، نمایشگرهاو چاپگرها. اگر مى توانید انگشت خود را بر روى آن بگذارید.

 

   درهم hash

ظهور کاراکترهاى درهم و برهم در صفحه نمایش

 

   سازگار باHayes Hayes compatible

صفتى براى مورمهایى که به مجموعه فرمانهاى در نظر گرفته شده براى مودم ساخت شرکت Hayes microcomputer(که استاندارد غیر رسمى مودمهاى میکروکامپیوترها شده است) پاسخ مى دهند.

 

سرآیند، سرآمد، هدر header

در عملیات واژه پردازى و چاپ، یک یا چند خط شاخص است که در بالاى صفحه درج مى گردد. سرل یند (سرصفحه) ممکن است در صفحه اول، تمام صفحات یا صفحات زوج یا فرد، و با ترازهاى مرکزى، چپ یا راست چاپ شود. در بخشهاى دیگر کامپیوتر، سرآیند یک واحد اطلاعاتى است که مانند مقدمه، موارد پس از خود را تشریح مى سازد. شکل خاص سرآیند به زمینه کاربرد آن بستگى دارد: در ارتباطات، سرآیند بلوکى از بایت هاست که قبل از بسته هاى داده ها آمده و حاوى اطلاعات کنترلى از جمله اطلاعات مربوط به شناسایى ایستگاههاى فرستنده و گیرنده مى باشد. در پایگاه داده ها، سرآیند رکوردى است که فیلدها و نوع اطلاعات رکوردهاى داده اى را مشخص مى سازد. در ذخیره سازى داده ها، سرآیند فایل، نام، اندازه، سرعت و تاریخ ایجاد یا آخرین تغییرات فایل داده اى و احتمالا برنامه تشکیل دهتده آن را مشخص مى سازد. در برنامه نویسى، سرآیندخطى است که برنامه، تابع یا روال پس از خود را مشخص مى سازد. در برنامه هاى اجرایى، سرآیند بلوکى از داده هاست که حاوى اندازه، مکان و جزئیات دیگر مربوط به یک برنامه مى باشد. در مدیریت و به کارگیرى ابزارها، سرآیند بلوکى از اطلاعات توضیحى در مورد یک ابزار است که در ابتداى برنامه (راه انداز ابزار) کنترل کننده آن مى آید.

 

حرارت گیر، خنک کننده heat sink

وسیله ا یکه حرارت تولید شده بهوسیله یک قطعه الکترونیکى را جذب کرده و به محیط مى دهد. حرارت گیرها معمولا از فلز ساخت شده و اغلب پره هایى دارند که در انتقال حرارت به محیط مؤثر است.

 

اطلاعات کمکى، راهنمایى، راهنما help

اطلاعات کمکى که برنامه هاى کاربردى در مورد کاربرد، دستورالعمل ها و نحوه استفاده از ویژگیهاى خود ارائه مى دهند. هنگام اجراى برنامه ها، بدون ایجاد وقفه در کار، مى توان اطلاعات کمک مورد نیاز را مشاهده نمود.

 

هرتز hertz

با حروف اختصارى HZ، واحد سنجش فرکانس است. فرکانس، تعداد تکرار یک واقعه مانند شکل موج را مشخص مى سازد. یک هرتز، معادل یک سیکل (چرخه) در ثانیه مى باشد. فرکانس معمولا با واحدهاى کیلوهرتز (KHZ، هزار هرتز)، مگاهرتز (MHZ، هزار کیلو هرتز)، گیگا هرتز (GHZ، 1000 مگا هرتز)، یا تراهرتز (THZ، 1000 گیگا هرتز) سنجیده مى شود.

 

هگزاد سیمال، مبناى شانزده hexadecimal

این اصطلاح از کلمه یونانىhex به معناى 6، و کلمه لاتین decemبه معناى 10 گرفته شده است، و سیستم عددى مبناى 16 است که از رقمهاى صفر تا نه و از حروف بزرگ A (معادل اعشارى 10) تاF (معادل اعشارى 15) تشکیل مى گردد. هگزال دسیمال که (به اختصار هگز گفته مى شود) در برنامه نویسى براى نشان دادن اعداد دو دویى مورد استفاده کامپیوتر در یک شکل فشرده تر به کار مى رود. اعداد هگزا دسیمال کاملا در بایت هاى 8 بیتى که اساس حافظه و منبع ذخیره کامپیوتر مى باشد، جاى مى گیرد. از آنجایى که در هر 4 بیت مى توان هر یک از این 16 رقم را نشان داد، یک عدد دو رقمى هگزا دسیمال در یک بایت گنجانده مى شود.

 

فایل مخفى، فایل پنهان hidden file

فایلى که در لیست معمولى فایل هاى موجود در دایرکتورى دیده نمى شود. هدف از مخفى ساختن فایل ها، حفاظت آنها در مقابل تغییر یا حذف شدن است. به عنوان مثال MS-DOSدو فایل مخفى به نامهاى IO.SYS SYS دارد که و MS-DOS هر دو حاوى بخشهاى اساسى سیستم عامل هستند.

 

سلسله مراتبى hierarchical

سازمان دهى سده در یک مجموعه صعودى یا نزولى بر طبق اهمیت. نیز نگاه کنید به hierarchy

 

زبان سطح بالا high level language

هر زبان برنامه نویسى مستقل از ماشین که نحوى شبیه به انگلیسى دارد و هر جمله در آن معدل چندین جمله زبان اسمبلى مى باشد. زبانهاى سطح بالاى برنامه نویسها را از درگیر شدن با معماى ماشین ازاد مى سازند و به انها اجازه مى دهند تا بر روى منطق برنامه خود متمرکز شوند. نیز نگاه کنید به low level program

 

میزبان host

کامپیوتر مرکزى یا کنترل کننده در محیط شبکه اى یا پردازش توزیعى که خدماتى را ارائه مى کند و این خدمات توسط سایر کامپیوترها و پایانه از طریق شبکه قابل دستیابى هستند.

 

کلید محرک، کلید فورى hot key

یک فرمان یک یا دو کلیدى که باعث جابجایى کاربر به یک برنامه دیگر، که معمولا یک برنامه مقیم حاقژفظه مانند ماشین حساب، دفترچه یادداشت شماره گیر تلفن، یا شبیه ساز ترمینال مى باشد، مى گردد. برنامه مقیم حافظه که TSRنیز نامیده مى شود، در حافظه بارگذارى شده و خارج از صحنه مى ماند تا فرا خوانده شود.

 

هاب hub

ابزارى که سیگنالهاى انتقال را تغییر مى دهند، بدین گونه به شبکه اجازه مى دهد تا براى جادادن ایستگاههاى کارى توسعه پیدا کند. دو نوع هاب وجود دارد:

lهاب فعال سیگنالهاى انتقال را به منظور توسعه طرح کابل تقویت مى کند.

lهاب غیر فعال سیگنال انتقال را تقسیم مى کند تا ایستگاههاى کارى اضافى به شبکه افزوده شوند.

در بعضى شبکه هاى ستاره اى هاب ابزار کنترل مرکزى مى باشد.

 

فوق رسانه hypermedia

اجتماع تصویر، صوت، ویدیو یا هر ترکیب دیگرى از ابزارهاى ذخیره سازى و بازیابى اطلاعات. فوق رسانه به منظور فراهم ساختن یک محیط کارى و آموزشى که در آن کاربر بتواند به جاى یافتن ترتیبى عناوین (ماند لیست الفبایى) مستقیماً بین آنها ارتباط و پیوند برقرار نماید، طراحى شود. عناوین فوق رسانه به نحوى به هم ارتباط داده مى شوند که کاربر بتواند در جستجوى اطلاعات، از یک موضوع به موضوع مربوطه دیگر برود. اگر اطلاعات به شکل متن باشند، محصول فوق متن است، و اگر فیلم، موزیک، تصویر متحرک یا عناصر دیگرى نیز در آن جاى بگیرند، فوق رسانه نامیده مى شوند.

 

فوق متن hypertext

اصطلاحاتى براى شکلى از ارائه اطلاعات که در متن، تصویر، صوت و حرکت (فیلم) در یک شبکه غیر تربیتى و پیچیده با هم ارتباط مى یابند و کاربر مى تواند عناوین مرتبط را بدون در نظر گرفتن ترتیب آنها مرور نماید. این ارتباطات ممکن است توسط مؤلف یا تهیه کننده فوق متن، یا کاربر برقرار گردد.


اصطلاحات کامپیوتری

میلاد تاریخ دوشنبه 85/6/27 ساعت 1:56 صبح

  داده هاى نادرست یا خراب شده garbage

 

   دروازه gateway

اتصالى مشترک بین شبکه محلى(LAN) و سسیستم بزرگ ترى مانند کامپیوتر بزرگ یا شبکه پیام رسانى با قراردادهاى ارتباطاتى متفاوت.

 

   نگاه کنید به giga byte GB

 

   گیگا بایت، میلیارد بایت giga byte

با حروف اختصارى GB، به معناى یک بیلیون بایت; اما در محاسبات که بایت بر حسب توانى از دو محاسبه مى شود، یک میلیارد بایت معادل 230 یا 824، 741، 073، 1 بایت مى باشد.

 

    یک اشکال جزئى، تغییر مختصرى در جریان برق glitch

 

   کلى، سراسرى global

مربوط به کل فایل، سند، برنامه و یا هر چیز دیگر. به عنوان مثال، در عملیات جستجو و جایگزینى کلى، تمام موارد تکرار یک کلمه در کل سند یافته شده و با کلمه دیگر تعویض مى گردد. همچنین یک متغیر کلى در برنامه، متغیرى است که در تمام بخشهاى برنامه قابل استفاده مى باشد.

 

   دستورGOTO Goto statement

یک عبارت کنترلى است که در برنامه ها براى انتقال اجرا به یک عبارت دیگر مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   grabber

وسیله اى براى تسخیر و گرفتن داده ها. این اصطلاح در بیشتر موارد به نوع خاصى از حافظه ویدیویى کامپیوتر اطلاق مى گردد که داده هاى تصویرى را از دوربین ویدیویى یا منبع تصویر متحرک دیگرى دریافت مى کند. سخت افزارى که این داده ها را بدست آورده و در حافظه قرار مى دهد، دیجیتایز ویدیویى نامیده مى شود. اصطلاح مزبور در مورد نرم افزارى که از محتویات صفحه نمایش، تصویرى تهیه کرده و به صورت فایلى در دیسک قرار مى دهد، نیز به کار مى رود. نیز نگاه گنید به video digitizer

 

   لوح گرافیکى، لوح طراحى graphics tablet

که لوح دیجیتایز نیر نامیده مى شود، یک صفحه مستطیلى شکل مسطح است که سطح آن با اجزاى الکترونیکى پوشیده شده و به همراه یک ابزار اشاره اى (مانند قلم) در بسیارى از برنامه اى کاربردى مهندسى و طراحى مورد استفاده قرار مى گیرد. وقتى ابزار اشاره اى در سطح لوح جابجا شود، محل مکان نماى مربوط در صفحه نمایش نیز به همان نسبت تغییر مى کند. نیز نگاه کنید بهpuck stylus,

 

   رابط گرافیکى کاربر graphical user Interface

با حروف اختصارى GUIکه "گویى" تلفظ مى گردد. رابط کاربر مبتنى بر گرافیک که در آن کاربر به جاى تایپ فرمانهاى بلند و پیچیده از اعلان فرمان، با اشاره بر نمایشهاى تصویرى بر روى صحنه تصویر، پرونده ها، برنامه ها یا فرمانهایى انتخاب مى کند. برنامه هاى کاربردى که در ویندور اجرا مى شوند، از مجموعه ثابتى از فهرستهاى گزینش عمودى، جعبه هاى محاوره اى و سایر عناصر گرافیکى مانند، نوارهاى مرور (scroll bar) و شمایلها(icon) استفاده مى کنند. این ثبات میان عناصر گرافیکى، از مزیت عمده اى براى کاربر است، زیرا با یادگرفتن نحوه کار با رابط مى توانید از آن در تمام برنامه هاى در حال اجرا در همان محیط استفاده کنید.

 

   نگاه کنید به graphical user interface GUI

 

   فاصله خالى یا حاشیه داخلى بین صفحات مقابل کتاب را گویند. gutter


اصطلاحات کامپیوتری

میلاد تاریخ دوشنبه 85/6/20 ساعت 2:7 صبح

 

پنکه، دمیدن fan

به عنوان اسم، مکانیسم خنک کننده اى است که در محفظه کامپیوترها، چاپگرهاى لیزرى و ابزار مشابه دیگر تعبیه مى شود تا از خرابى ناشى از گرما جلوگیرى به عمل آید.

 

    خطاى وخیم، خطاى مهلک fatal error

یک خطاى سیستم عامل یا برنامه کاربردى که بجز بارگذارى مجدد برنامه یا راه اندازى مجدد سیستم عامل راه دیگرى براى عبور آن وجود ندارد.

 

   تحمل نقص، تحمل خرابى fault tolerance

یک روش طراحى که با فراهم آوردن عناصر اضافى، ادامه عملیات سیستم رادر هنگام رخ داد خرابیها تضمین مى کند.

 

    عیب، نقص، خرابى fault

یک ایراد فیزیکى، مثل شل شدن اتصالات، باعث مى شود سیستم یا دستگاه مربوطه آنطور که باید کار نکند.

 

   نمابر، پست تصویرى، فکس fax

مختصر facsimile مى باشد. انتقال الکترونیکى رونوشتهایى از مدارک به منظور تکثیر در یک محل دور. این اصطلاح به عنوان فعلى براى خودفرایند، واسمى براى ماشینى که کار فوق را انجام مى دهد و همچنین براى موردى که عملامنتقل مى شود، به کارمى رود.

 

   FDDI

سرنام عبارت "Fiber Distributed Data Interface"، استانداردى است که ANSI (انستیتو استانداردهاى ملى آمریکا) براى شبکه هاى محلى فیبر نورى ارائه داده است.

 

   فیبر نورى fiber optics

روش انتقال پرتوهاى نورى در طول فیبرهاى نورى. یک پرتو نورى ، مانند لیزر، را مى توان به نحو تلفیق (مدوله) نمود که اطلاعات دیگرى را نیز حمل کند. نور نوعى تشعشع الکترو مغناطیسى است و نسبت به انواع تشعشعات دیگرى (مانند امواج رادیویى) که در ارسال اطلاعات مورد استفاده قرار مى گیرند، فرکانس بالاترى رد طیف الکترو مغناطیسى دارد. بنابراین یک کانال فیبر نورى مى تواند اطلاعات بسیار بیشترى نسبت به ابزارهاى مخابره اطلاعاتى دیگر، منتقل نماید. فیبرهیا نورى، رشته هاى باریکى از شیشه یا مواد شفاف دیگر هستند که دهها و یا صدها رشته از آنها در یک کابل گنجانده مى شود.

 

   فیلد، به data field نگاه کنید. field

 

   فایل، پرونده file

مجموعه کامل و نام گذارى شده از اطلاعات (مانند یک برنامه)، داده هاى مورد استفاده یک برنامه، یا یک سند تهیه شده بهوسیله کاربر. فایل، واحد اصلى ذخیره سازى است که امکان تشخیص یک سرى از اطلاعات نسبت به بقیه را براى کامپیوترفراهم مى سازد.

 

   جدول تخصیص جاى فایل file allocation table

جدول یا لیستى که سیستمهاى عامل برا پیگیرى و در جریان قرار گرفتن از وضعیت بخشهاى مختلف فضاى روى دیسک که براى ذخیره سازى فایل ها مورد استفاده قرار مى گیرد، حفظ مى کنند. فایاها در گروههاى هم اندازه اى از بایت ها (کاراکترها) روى دیسک ذخیره مى شوند (و اینطور نیست که به شکل رشته هاى پیوسته اى از متون یا اعداد روى سطح دیسک بنشینند). بنابراین ممکن است یک فایل به شکل قطعاتى در نواحى ذخیره سازى جداگانه سطح دیسک جاى گیرد. جدول تخصیص جاى فایل، امکان تهیه یک نقشه از فضاى ذخیره سازى دیسک را براى سیستم عامل فراهم مى سازد تا بتواند بخشهاى خراب و غیر قابل استفاده را علامت گذارى کند و قطعات فایل ها را یافته و به هم ارتباط دهد. در سیستم عامل MS-DOS، جدول تخصیص جاى فایل را به طور خلاصه FAT(با تلفظ "فت" مى نامند.

 

   صفت ویژگى، ویژگى فایل file attribute

یک برچسب محدود کننده که به فایل چسبیده و کاربرد آ ن را تشریح و کنترل مى کند، به عنوان مصال مى توان صفتهاى مخفى ((hidden، سیستمى (system) ، فقط خواندنى(read only) ، بایگانى (archive) و غیره را نام برد.

 

   فشرده سازى پرونده، متراکم سازى پرونده file compression

تکنیکى که پرونده هاى داده اى یا برنامه را کوچک مى سازد، به طورى که پرونده ها فضاى دیسک سخت کمترى اشغال کنند. پس از آن پرونده باید پیش از استفاده، استخراج یا از حالت فشرده خارج شود.

 

   قالب فایل ، قالب پرونده file format

ساختارى در یک پرونده که روش ذخیره سازى اطلاعات در پرونده و چگونگى نمایش پرونده بر روى صفحه تصویر یا چاپ آن بر روى چاپگر را تعریف مى کند.

 

   نام پرونده، نام فایل file name

نام یک پرونده بر روى یک دیسک که هم شما و هم سیستم عامل از آن براى یافتن مجدد پرونده استفاده مى کنید. هر پرونده در یک فهرست باید نام منحصر به فردى داشته باشد، اما پرونده هاى فهرستهاى متفائت از نام یکسانى استفاده کنند. در DOS، اسامى پرونده و فهرست دوبخش دارند. نام آنها مى تواند حداکثر هشت کاراکتر و پسوند نام اختیارى مى تواند حداکثر سه کاراکتر داشته داشتهباشد که توسط نقطه اى از نام پرونده جدا مى شود. بسیارى از برنامه هاى کاربدى از بخش پسوند نام فایل به منظور مشخص ساختن یک نوع پرونده خاص استفاده مى کنند

 

   سرویس دهنده فایل file server

یک وسیله ذخیره سازى فایل ها در شبکه محلى که در دسترس تمام کاربران آن شبکه قرار دارد. سرویس دهنده فایلى، وسیله پیشرفته اى است که نه تنها فایل ها را ذخیره کرده بلکه نگهدارى آنها و تنظیم درخواستهاى کاربران براى دستیابى و تغییر فایل ها را کنترل و مدیریت مى کند.

 

   دیسک ثابت، نگاه کنید به hard disk fixed disk

 

   حافظه پایدار flash memory

شکل خاصى از حافظه فقط خواندنى (ROM) که مى تواند در سطوح سیگنال موجود در داخل PC پاک شود. بدین ترتیب محتویات آن بدون برداشتن تراشه ها از کامپیوتر مجدداًقابل برنامه ریزى مى باشد. همچنین یکبار که این حافظه برنامه ریزى شود مى توانید برد گسترش شامل حافظه فوق را بردارید و بدون از دست رفتن اطلاعات آن را به کامپیوتر دیگرى متصل کنید.

 

   نوسان داشتن، چشمک زدن flicker

نوسانات قابل مشاهده در تصویر به نمایش درآمده در تلویزیون و مونیتور کامپیوتر

 

   دیسک نرم، دیسک فلاپى، فلاپى floppy disk

یک صفحه گرد صاف و انعطاف پذیر که با لایه اى از اکسید آهن پوشیده شده و سطح آن حاوى ذرات ریزى است که قابلیت حفظ میدان مغناطیسى را دارند و در مجموع در یک پوشش پلاستیکى محافظ جاى مى گیرد. این دیسک هابه طور گسترده به عنوان رسانه یا واسطه ذخیره سازى ثانوى به کار مى رود. دیسک هاى نرم وسیله اى معمول و رایج براى انتقال فایل ها برنامه و متن از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر هستند و زمانى تنها وسیله ذخیره سازى ثانوى براى کامپیوترهاى شخصى بودند. اما با ساخته شدن دیسک هاى سخت ارزان قیمت این گونه دیسک ها به صورت جانبى مورد استفاده قرار مى گیرند.

 

   فلاپى نورى floptical

اصطلاحى که شرکت INSITE PERIPHERALS براى تکنولوژى دیسک گردان دیسک فلاپى جدیدى انتخاب نموده که با استفاده از ترکیب تکنولوژى مغناطیسى و نورى، ظرفیت بسیار بالایى را روى دیسک هاى 5/3 اینچى مخصوص امکان پذیر مى سازد. در این دیسک ها، داده ها به شکل مغناطیسسى نوشته و خوانده مى شوند اما هد خواندن / نوشتن بهوسیله لیزر به طریقه نورى روى سطح دیسک استقرار مى یابد.

 

   روندنما، نمودار جریان کار، نمودار گردش کار، فلوچارت flowchart

نمودارى که مسیر داده ها در برنامه یا سیستم اطلاعاتى و همچنین عملیاتى که در نقاط خاصى از مسیر روى داده ها انجام مى شود را نشانى مى دهد. در روندنما براى مشخص شدن عملیات مختلف، از توضیحات و علامتهایى مانند مربع، لوزى و بیضى استفاده مى شود که خطوط و فلشهاى بین این اشکال جریان داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر را نشان مى دهند.

 

   پوشه folder

در رابط هاى گرافیکى کاربر، محفظه اى است که برنامه و فایل ها را در خود جاى داده و به شکل یک شمایل ( (iconدر صفحه نمایش دیده مى شود. پوشه از نظر کار شبیه دایرکتورى است و براى سازمان دهى برنامه ها. اسناد روى دیسک مورد استفاده قرار مى گیرد. نیز نگاه کنید به directory

 

فونت، قلم font

مجموع کاملى از حروف، نشانه هاى نقطه گذارى، اعداد و کاراکترهاى ویژه با طرح و شکل (راست یا کج) میزان (عتدى یا سیاه) و اندازه مخصوص. از نظر فنى، فونت هنوز هم به مجموعه کاملى از کاراکترها با طرح و میزان و اندازه خاص مانند هلویتکاى کج در پایه 12، اتلاق مى گیردد. لیکن این واژه اغلب به یک خانواده از طرح حروف سبت داده مى شود. دو نوع دسته فونت موجود است: فونتهاى بیت مپ یا شطرنجى (bit mapper) و فونت هاى متغییر (outline fonts).

 

پیش بینى for casting

با استفاده از یک برنامه صفحه گسترده، یک روش تجزیه و تحلیل مالى است که به کمک روند گذشته امور و اطلاعات قبلى روند آینده پیش بینى مى گردد.

 

فرم، برگه form

نوعى صفحه کاعذ مورد استفاده در چاپ اسناد که روى آن فضاهایى براى وارد کردن اطلاعات و مشخصات کدبندى خاصى در نظر گرفته شده است. در بعضى از برنامه هاى کاربردى (بخصوص پایگاه داده ها)، پنجره، کادر و نواحى از پیش تعیین شده اى براى ورود یا تغییر اطلاعات در نظر گرفته مى شود. این حالت، فرم را مى توان یک فیلتر دیدارى براى نمایش داده ها دانست که مزیتهایى چون سازمان دهى مناسبتر داده ها و سهولت در نمایش اطلاعات دارد.

 

فرمت کردن، قالب بندى کردن format

هر روشى براى تنظیم اطلاعات جهت ذخیره سازى چاپ یا نمایش. برنامه ها معمولا از فرمت هاى اختصاصى فایل ها براى ذخیره کردن داده ها روى دیسک استفاده مى کند. بخاطر این فرمتهاى خاص فایل هایى که توسط برنامه ظبط شده اند بهوسیله برنامه هاى دیگر قابل خواندن نیستند.

 

   فرمان FORMAT FORMAT

یک فرمان برونى DOS است که دیسک را براى پذیرش فایل ها آماده مى سازد. وقتى که یک دیسک نو فرمت یا قالب بندى نشده از جعبه بیرون مى آید شامل دریایى از ذرات مغناطیسى بدون شکل و الگو است. پیش از این که بتوان آن را در کامپیوت راستفاده کرد باید فرمت یا قالب بندى گردد. در حین عمل قالب بندى دیسک گردان کامپیوتر یک الگوى مغناطیسى شامل شیارها (tracks) و قطاع (sectors)کدگذارى مى کند. شیارها دور مرکز دیسک تنظیم مى گردند. قطلع ها توسط خطوط الکترونیکى از مرکز دیسک تا محیط آن ترسیم مى شوند. در MS-DOSاین خطوط هر شیار را به 9 قطاع تقسیم مى کنند. هر قطاع مى تواند 512 بایت اطلاعات را ذخیره نماید.

 

   تغذیه کاغذ form feed

به حروف اختصارى FF فرمان چاپگرى که کاغذ را در چاپگر به ابتداى صفحه بعدى مى برد. کلید تغذیه کاغذ بر روى چاپگر چنین عملى انجام مى دهد. یک برنامه کاربردى نیز مى تواند این فرمان را صادر کند. در مجموعه کاراکتر اسکى، تغذیه کاغذ داراى مقداردهى 12 مى باشد.

 

    پاورقى footer

یک یا چند خط توضیحى که در پایان صفحه چاپ مى شود. پاورقى ممکن است در اولین صفحه، تمام صفحات، صفحات زوج یا صفحات فرد و با ترازبندیهاى مرکزى، چپ یا راست چاپ شود. پاورقى گاهى اوقات شماره صفحه، تاریخ، نام مؤلف، یا عنوان مطلب را نیز در خود جاى مى دهد. مقایسه کنید با .header

 

    تکه تکه شدن، پراکندگى، نگاه کنید به file fiagmentation fragmentation

 

   فریم، قاب، تک تصویر، چارچوب frame

اصطلاحاتى که در ارتباطات و گرافیک کامپیوترى به مفهوم محیط و کادر دور مى باشد. در ارتباطات سریال ناهمگام، یک واحد مخابره اى است که گاهى اوقات بر اساس زمان سپرى شده سنجیده مى شود و با یک بیت آغازین و یک بیت انتهایى همراه است. در ارتباطات همگام، بسته اى از اطلاعات است که به عنوان یک واحد مخابره مى شود.

 

    نگاه کنید به video digitizer frame grabber

 

   بازپخش قابى، تقویت قابى، رله قابى frame relay

یک استاندارد CCITTبراى قراردادن پیام رسانى (packet switching)با سرعتهاى حداکثر دو مگابایت در ثانیه که پهناى باند بر حسب تقاضا را نیز فراهم مى آورد. بازپخش قابى کارایى و توان عملیاتى بالاترى از X.25دارد.

 

   FTP

مختصر File Transfer Protocol مى باشد. قرار داد TCP/IP که به منظور برقرارى ارتباط (log in)با یک شبکه، لیست نمودن پرونده ها و فهرستها، وانتقال پرونده هااستفاده مى شود. FTPمحدوده اى از انواع و قالبهاى پرونده مانند اسکى EBCIDICو پرونده هاى دودویى را پشتیبانى مى کند.

 

   تمام دوسویه، دوطرفه همزمان full duplex

با حروف اختصارى FDX، توانایى انتقال همزمان در دو جهت، به طورى که ابزارها بتوانند در یک زمان داده ها را دریافت و ارسال کنند.

 

   کار، تابع، عمل، عملکرد function

هدف تهیه یک برنامه یا روال، و یا کارى که آن انجام مى دهد. یک اصطلاح کلى (تابع) براى زیر روالها، در بعضى از زبانها، تابع به یک زیر روال گفته مى شود که مقدار خاصى را ارائه مى دهد.

 

   کلید عملیاتى، کلید تابعى function key

کلیدهاى F1 تا F12 که در سمت چپ صفحه کلید یا در ردیف بالاى آن قرار داردند و در برنامه هاى مختلف، براى انجام امور خاصى مورد استفاده قرار مى گیرند. کلید تابعى در واقع یک کلید قابل برنامه ریزى است که برنامه یا در بعضى از موارد، کاربر مفهوم آن را تعیین مى کند.


اصطلاحات کامپیوتری

میلاد تاریخ شنبه 85/6/11 ساعت 3:6 صبح

ویرایش، اصلاح edit

ایجاد تغییر در محتویات یک سند یافایل. کاربر کامپیوتر براى ویرایش اسناد به قلم و پاک کن معمولى احتیاج ندارد. ویرایش مى تواند از افزودن یک ویرگول گرفته تا تغییرات کلى و دوباره نویسى اسناد باشد.

 

   ویرایشگر، ویراستار editor

برنامه اى که براى ایجاد فایلهاى متنى یا تغییر فایلهاى متنى موجود، مورد استفاده قرار مى گیرد. ویرایشگر برخى از قابلیتهاى برنامه هاى واژه پردازى را ارائه مى دهد اما معمولا از قدرت کمترى برخوردار است.

 

   EGA

سرنام عبارت "Enhanced Graphics Adapter"، (آداپتور گرافیکى پیشرفته)، یک آداپتور نمایشى ویدیویى است که شرکت IBM در سال 1984 عرضه کرده است. نیز نگاه کنید به resolution.

 

   پست الکترونیکى electronic mail

مخابره پیغام از طریق شبکه ارتباطاتى. پست الکترونیکى، روش کامپیوتر به کامپیوتر (یا پایانه به پایانه) نامه رسانى ادارى یا خدمات شرکت پست است. پست الکترونیکى که در شبکه هاى محلى. شبکه هاى ارتباطاتى بزرگ تر مورد استفاده قرار مى گیرد، این امکان را براى کاربران فراهم مى سازد تا پیغامها، تصاویر ى صوت را براى یک یا گروهى از دریافت کننده ها، ارسال نمایند. پیغامهاى رسیده را در صندوقهاى پست الکترونیکى دریافت کننده که در شبکه قرار دارد ذخیره مى شود و کاربران مى توانند آنها را ببینند، ذخیره کنند و یا حذف نمایند.

 

   نگاه کنید به electronic mail E_mail

 

   فعال کردن، فعال سازى enable

برداشتن مانعى که از وقوع امرى جلوگیرى کرده است. این اصطلاح معمولا براى به کار انداختن یک قابلیت سیستم و یا برنامه مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   پنهان سازى encryption

روند تغییر شکل داده ها به نحوى که قابل خواندن نباشند تا از استفاده غیر مجاز آنها، به خصوصص هنگام مخابره یا ذخیره شدن در یک رسانه مغناطیسى قابل حمل، جلوگیرى به عمل آید. پنهان سازى معمولا بر اساس یک کلى انجام مى شود که بدون آن، آشکارسازى داده ها غیر ممکن مى شود.

 

   انتهاى فایل end_of_file

با حروف اختصارى EOF، کدى است که برنامه بعد از آخرین بایت در فایل قرار مى دهد. این علامت به سیستم عامل مى گوید که اطلاعات دیگرى پس از آن وجود ندارد.

 

   کاربرنهایى، استفاده کننده نهایى end user

در یافت کننده خروجى کامپیوتر، در میکروکامپیوترها این اصطلاح به افرادى اطلاق مى گردد که از کامپیوترها و برنامه هاى کاربردى آنها استفاده مى کنند.

 

   کلید enter Enter key

کلیدى است که کامل شدن یک رشته ورودى را براى کامپیوتر مشخص مى کند. این کلید معمولا در بخش اصلى صفحه کلید جاى مى گیرد و در IBM و بیشتر کلیدهاى سازگار با کلمه Enter، و در صفحه کلیدهاى اپل مکینتاش با کلمه Returnمشخص مى گردد. کلید Enterاز نظر سیستم عامل به این مفهوم است که فرمانى باید انجام شود.

 

   نگاه کنید به end_of_file EOF

 

   خطا، اشتباه error

اختلاف و انحراف بین آنچه که مشاهده مى شود و آنچه که باید باشد. در سخت افزار و نرم افزار کامپیوترى، خطا نتیجه واقعه اى است که طبق انتظار نبوده و یا این که طى یک عمل غیر مجاز یا غیر ممکن حاصل گردیده است، مثلا سعى شده که عددى بر صفر تقسیم شود. خطا ممکن است خیلى کوچک و جزئى باشد، مانند بازبودن درب دیسک گردان هنگامى که برنامه مى خواهد از دیسک استفاده کند، و یا خیلى جدى و بزرگ باشد مانند خراب شدن سخت افزار و یا وقتى که اشکالى در برنامه باعث از کار افتادن سیستم گردد.

 

   اجراکردن execute

انجام یک یا چند دستورالعمل در برنامه نویسى، این اصطلاح به بازگذارى کد زبان ماشین برنامه در حافظه و انجام دستورالعمل هاى آن مى باشد.

 

   صادر کردن، صدور export

انتقال اطلاعات از یک سیستم یا برنامه به سیستم یا برنامه دیگر (مخالف (.import

 

   برد گسترشى extention board

برد مدارى که تراشه ها و اجزاى الکترونیکى دیگر را روى خود جاى داده و با متصل شدن به گذرگاه (مسیر اصلى انتقال داده ها) کامپیوتر، عملیات و یا منابع جدیدى را به آن مى افزاید. بردهاى گسترشى معمولا براى افزودن حافظه، کنترل کردن دیسک گردان، کنترل کننده نمایشى، درگاههاى موازى و سریال و مودم هاى داخلى مورد استفاده قرار مى گیرند.

 

   شیار گسترشى extention slot

سوکتى در داخل محفظه اصلى کامپیوتر که براى جاى دادن بردهاى گسترشى و متصل نمودن آنها به گذرگاه (مسیر داده اى) سیستم طراحى مى شود.

 

   فرمان خارجى external command

برنامه اى که به همراه سیستم عامل ارائه شده و فقط هنگام وارد شدن نام آن در اعلان سیستم، در حافظه بارگذارى شده و به اجرا در مى آید. در مقابل، فرمان داخلى روالى است که در داخل سیستم عامل جاى گرفته و به محض راه اندازى سیستم، در حافظه بارگذارى مى شود.

 

   مودم خارجى external modem

مودمى که از طریق کابلى به درگاه (سریال) ارتباطاتى کامپیوتر یا پایانه متصل مى گردد.

 

   اِترنت Ethernet

قرارداد معروف شبکه و طرحى براى کابل کشى با سرعت انتقال 10 مگابایت در ثانیه که در سال 1976 توسط شرکت زیراکس طراحى شد. اترنت از هم بندى گذرگاهى با توانایى زیراکس حداکثر 1024 PC و ایستگاه کارى در هرشاخه اصلى استفاده مى کند. گره هاى شبکه توسط کابل هم محور نازک یا ضخیم ، کابل فیبرنورى، یا سیم بندى زوج به هم تابیده، به هم متصل مى شوند.

 

   حافظه بسط یافته، حافظه الصاقى expanded memory

مکانیزمى در DOS که توسط آن حافظه اى بیشتر از حد معمول 640 کیلوبایتى در اختیار برنامه هاى کاربردى قرارمى گیرد. معمارى قدیمى پردازنده هاى اینتل دستیابى PC IBM را به یک مگابایت حافظه محدود مى ساخت که 640 کیلوبایت از آن در دسترس برنامههاى کاربردى و384 کیلوبایت آن براى استفاده سیستم، BIOS وسیستم تصویرى ذخیره مى شد.

 

   حافظه توسعه یافته extended memory

حافظه فراتر از یک مگابایت (MB) در کامپیوترهایى با پردازنده اینتل و پردازنده هاى بعد از آن که براى حافظه بسط یافته پیکره بندى نمى شود. کامپیوترهاى شخصى مبتنى بر پردازنده هاى قدیمى اینتل تنها به یک مگابایت از حافظه دستیابى دارند.

اصطلاحات کامپیوتری

میلاد تاریخ چهارشنبه 85/6/8 ساعت 2:8 صبح

داده ها، اطلاعات data

جمع کلمه لاتین datum به معناى موردى از اطلاعات مى باشد. طبق قائده یک مورد از اطلاعات باید"داده" و بیش از یک مورد باید "داده" گفته شود. اما در عمل، کلمه data به شکل جمع و مفرد به کار مى رود. مقایسه کنید باinformation

 

   پایگاه داده ها database

مجموعه اى از موجودیتهاى مرتبط به هم، شامل جداول، فرمها، گزارشها، پرس و جوها و اسکریپتها که توسط یک سیستم مدیریت پایگاه داده ها(DBMS) ایجاد و سازمان دهى مى شوند. پایگاه داده ها تقریباً مى تواند شامل هر نوع داده اى، مانند لیستى از مشترکین مجله، داده هاى شخصى در مورد در مورد فضانوردان شاتل فضایى، یا مجوعه اى از تصاویر گرافیکى و برشهاى تصویرى باشد. نیز نگاه کنید به relational database

 

   فیلد داده ها data filed

در یک برنامه مدیریت پایگاه داده ها، فضایى است که براى یک تکه مشخص شده از اطلاعات درون یک رکورد داده در نظر گرفته مى شود. در یک برنامه مدیریت پایگاه داده هاى جدولى که در تمام آن عملیات بازیابى یک جدول یا سطر و ستون ایجاد مى کنند. فیلد داده ها به صورت ستونهاى عمودى نمایش مى یابد.

 

   رکورد داده ها data record

در برنامه مدیریت پایگاه داده ها، یک واحد کامل از اقلام داده هاى مرتبط که در فیلدهاى داده هاى نامگذارى شده بیان مى گردد. در باشگاه داده ها رابطه اى رکورد داده ها مترادف با سطر است. یک رکورد داده شامل تمام اطلاعاتن مربوط به یک واحد از اطلاعات مرتبط پایگاه داده هاست.

 

   ساختمان داده ها، ساختار داده ها data structure

طرح سازمانى (مثل رکورد یا آرایه) که بر روى داده ها اعمال مى گردد تا قابل تفسیر گشته و عملیات خاصى نیز روى آنها قابل اجرا باشد.

 

   بن بست deadlock

هنگامى که دو برنامه یا بازار پیش از ادامه کار منتظر سیکنالى از دیگرى باشند، وضعیت خطا یا بن بست به وجود مى آید.

 

   اشکال زدایى، رفع اشکال debug

در نرم افزار، یافتن و اصلاح کردن اشکالات منطقى یا نحوى برنامه کامپیوتر در سخت افزار، معمولا از اصطلاح troubleshhotاستفاده مى شود.

 

   آشکارسازى، رمزگشایى decryption

روند بازیابى داده هاى پنهان سازى شده به شکل اصلى آنها. مقایسه کنید با encryption

  

    اختصاصى dedicated

صفتى براى ابزار، برنامه یا روندى که به یک کار یا هدف مشخص، اختصاص داده شده است. به عنوان مثال، یک سرویس دهنده اختصاصى فایل ها، فقط براى قراردادن فایل ها در اختیار کاربران شبکه استفاده مى شود. همچنین یککانال اختصاصى، یک خط ارتباطى است که براى یک منظور منحصر به فرد مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   حذف کردن، پاک کردن delete

حذف متن، فایل یا بخشى از سند به قصد پاک کردن دایمى اطلاعات. براى انجام این کار روشهاى متعددى وجود دارد: کاراکترهاى روى صفحه نمایش و بخشهاى اسناد را با استفاده از کلید delete، کلید Backspace یا فرمان deleteبرنامه ها مى توان پاک کرد. فایل ها را نیز با صدور یک فرمان دز سیستم عامل عامل مى توان حذف نمود.

 

   نمونه نمایشى demo

برنامه اى که براى نماسازى برخى از عملیات یک برنامه کاربردى جهت منظورهاى ارزیابى طراحى مى شود.

 

   رومیزى desktop

یک محیط کار روى صفحه نمایش که با استفاده از شمایلها (icon) و منوها، ظاهر روى میز را شبیه سازى مى کند. این محیط از ویژگیهاى اپل مکینتاش و میکروسافت ویندوز است. هدف این محیط این است که با فراهم ساختن امکان انتقال تصاویر و اجزاى صحنه و راه اندازى و متوقف ساختن امور شبیه میزهاى کنترل، کار با کامپیوتر را به سهولت بخشد. به graphical user interfaceنگاه کنید.

 

   کامپیوتر رومیزى desktop computer

کامپیوترى که روى سطح یک میز ادارى جاى مى گیرد. بیشتر کامپیوترهاى شخصى و برخى از ایستگاههاى کارى را مى توان کامپیوتر رومیزى دانست. مقایسه کنید با protable computer

 

   نشر رومیزى، نشر کامپیوترى desktop puplishing

به کارگیرى کامپیوتر و نرم افزارهاى ویژه براى ترکیب متن تصویر و ایجاد اسنادى که بهوسیله چاپگر لیزرى با دستگاه حروفچینى قابل چاپ باشند. نشر رومیزى یک روند چند مرحله اى است که انواع مختلفى از نرم افزار و سخت افزار را نیاز دارد. متن و تصویر اولیه عموماً بهوسیله نرم افزارهایى مانند واژه پردازها و برنامه هاى طراحى و ترسیمى و تجهیزات پویش تصویر و دیجیتایزر تهیه مى شوند سپس این اسناد به برنامه صفحه پردازى منتقل مى شوند که بیشتر مردم آن را نرم افزار نشر رومیزى مى دانند. این برنامه امکان چیدن کنار هم متن و تصویر در صفحه نمایش و دیدن نتایج را براى کاربر فراهم مى سازد. و همچنین ابزارهاى طراحى و واژه پردازى مختصرى را نیز براى اصطلاحات لازمه در اختیار کاربر قرار مى دهند. در مرحله آخر، اسناد تهیه شده روى چاپگر لیزرى یا دستگاه حروفچینى به چاپ مى رسند.

 

   دستگاه، ابزار، وسیله device

یک اصطلاح کلى براى سیستم هاى جانبى کامپیوتر، مانند چاپگرها، درگاههاى سریال، و دیسک گردانها که معمولا به نرم افزار کلى خاص خودشان یعنى راه اندازهاى ابزار، نیاز دارند.

 

   راه انداز ابزار device driver

برنامه کوچکى که به کامپیوتر امکان مى دهد تا با یک ابزار ارتباط برقرار کند وآن را کنترل نماید. هر سیستم عامل حاوى مجموعه اى استاندارد از راه اندازهاى ابزار براى صفحه کلید ، نمایشگر، و غیره مى باشد. با افزودن ابزارهاى جانبى خاص ، مانند دیسک گردان CD-ROM، یا کارت رابط شبکه ، باید راه انداز ابزار مناسب را نصب کنید، تا سیستم عامل با نحوه مدیریت ابزار فوق آشنا شود.

 

   مکالمه، محاوره، گفت و شنود dialog

در عملیات کامپیوترى، تبادل اطلاعات وارد شده توسط انسان و پاسخهاى بلافاصله دستگاه است که یک "گفتگو" بین کامپیوتر و کاربر آن را شکل مى دهد; این اصطلاح همچنین در مورد تبادل سیگنالها بین کامپیوترهاى یک شبکه نیز به کار مى رود.

 

   رقمى، دیجیتال Digital

ابزارى را توصیف مى کند که مقادیر را به شکل ارقام دودویى نمایش مى دهد. به analog نگاه کنید.

 

   نوار صوتى دیجیتال digital audio tape

با حروف DAT، یک رسانه ذخیره سازى مغناطیسى است که براى ثبت اطلاعات صوتى دیجیتال مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

   دوربین دیجیتال digital camera

نوعى دوربین که از بدنه و عدسى دوربینهاى معمولى (مثلا 35 میلى مترى) استفاده کرده و تصاویر را به جاى این که روى فیلم ثبت کند، به طور الکترونیکى ذخیره مى کند. این دوربین با استفاده از عنصر CCD (مخفف charge coupleddevice) تصاویر را از عدسى ها مى گیرد، سپس مدارموجود دردوربین این تصویر را در رسانه اى مثل حافظه از نوع نیمه هادى یا دیسک سخت ذخیره مى کند. پس از ثبت تصویر، دوربین باید بهوسیله کابلى به کامپیوتر وصل شده و با استفاده از نرم افزار ویژه اى که به همراه آن عرضه مى گردد، تصاویر به کامپیوتر منتقل شوند. بدین ترتیب، تصاویر مزبور را مى توان مانند هر تصویر دیگرى در کامپیوتر مورد استفاده و پردازش قرار داد.

 

   عکاسى دیجیتال digital photography

استفاده از دوربین دیجیتال براى گرفتن عکس. درعکاسى دیجیتال دیگر از فیلمهاى معمولى استفاده نمى شود، بلکه تصاویر به طور الکترونیکى ثبت و ذخیره مى شوند وبنابراین دیگر نیازى به فیلم و ظهور و چاپ آن وجودندارد.

 

   رقمى سازى ، دیجیتال کردن digitize

تبدیل ورودى متغیر، مانند خطوط سیگنال تصویرى و صوتى، به یکسرى واحد متمایز که بهوسیله رقمهاى دودویى صفر و یک مشخص مى شوند. به عنوان مثال، بهوسیله پویشگر (اسکنر) مى تواند تصاویر یا طرحها را دیجیتال ساخت که خطوط و سایه ها را به ترکیبهایى از صفرها و یکها تبدیل مى کند. مبدلهاى قیاسى به رقمى ( دیجیتال ) معمولا براى انجام این تبدیلات، استفاده مى شوند.

 

   دایرکتورى، فهرست directory

فهرستى از فایل هاى ذخیره شده روى یک دیسک یا بخشى از دیسک که مى تواند روى صفحه نمایش یابد البته محتویات یک دیسک آشکار نیست. یک سیستم عامل خوب رکوردى از فایل هاى دیسک رانگهدارى مى کند که داراى اطلاعات فراوان درباره محتواى فایل، زمان ایجاد و اندازه آن مى باشد. و به عبارتى روش سازمان دهى وگروه بندى فایل هاى روى دیسک است.

 

   غیر فعال کردن، از کار انداختن disable

حذف چیزى یا ممانعت از روى دادن واقعه اى. غیر فعال سازى، به از کارانداختن کامپیوتر ارتباطى نداشته و روشى براى کنترل عملکردهاى سیستم مى باشد.

 

   نهانگاه دیسک disk cash

بخشى از حافظه کامپیوتر که داده ها در مسیرشان در دیسک

 

   کنترل کننده دیسک disk controller

یک تراشه ویژه و مدار مربوط به آن که عملیات خواندن و نوشتن دیسک گردان کامپیوتر را هدایت و کنترل مى کند.

 

   دیسک گردان disk drive

یک وسیله الکترونیکى که عمل خواندن و نوشتن داده هاى دیسک را انجام مى دهد. این ابزار جانبى ذخیره سازى عملیات گرداننده هاى فلاپى و دیسک سخت نصب شده در کامپیوتر را مدیریت و کنترل مى نماید. یک کنترل کننده دیسک ممکن است بیش از یک دیسک سخت را مدیریت نماید. بسیارى از کنترل کننده هاى دیسک، گرداننده هاى سازگار نوار را نیز مدیریت مى کنند. در مکینتاش، کنترل کننده دیسک در سیستم تعبیه مى شود. در کامپیوترهاى سازگار با IBM کنترل کننده هاى دیسک میتواند برد مدار چاپى قرار گرفته در گذرگاه توسعه یا مانند IDE بخشى از خود گرداننده دیسک سخت باشد.

 

   سیستم عامل دیسکى disk operation system

با حروف اختصارى DOS، یک اصطلاح کلى براى سیستم هاى عاملى لست که هنگام شروع به کار سیستم کامپیوتر از ابزارهاى دیسکى بارگذارى مى شوند. این اصطلاح تمایز بین سیستم هاى دیسکى و سیستم هاى عامل میکروکامپیوترهاى اولیه که بر اساس حافظه بوده و یا فقط نوار مغناطیسى یا کاغذى را تحت پشتیانى قرار مى داده اند، مشخص مى سازد. نیز نگاه کنید به MS-DOS

 

   نمایشگر، صفحه نمایش display

یک وسیله خروجى کامپیوتر است که ساختار آن معمولا بر اساس نمایشگرهاى CRT مى باشد. در کامپیوترهاى CLD یا پلاسماى گازى است. نوع نمایشگر قابل استفاده در کامپیوترها به نوع آداپتور نمایشى نصب شده در آنها بستژى دارد.

 

   سند، مدرک، مستند سازى document

به عنوان اسم، کارانجام شده بهوسیله برنامه کاربردى است که اگر در دیسگ ذخیره شود، نام فایل منحصر به فردى براى آن در نظر گرفته مى شود تا بهوسیله آن قابل بازیابى باشد.

 

   documentation

مجموعه دستورالعملهایى که به همراه برنامه یا سخت افزار ارائه مى گردد و معمولا متشکل از اطلاعاتى است که در مورد سیستم مربوطه لازم مى باشد، از جمله دستورالعملهاى نصب و راه اندازى، استفاده و نگهدارى.

 

   قفل سخت افزارى dongle

 

   چاپگر نقطه اى dot matrix printer

چاپگرى که کاراکترها را بهوسیله یک هد سوزنى شکل مى دهد. کیفیت خروجى این نوع چاپگرها به میزان زیادى به تعداد نقطه ها (سوزنها) بستگى دارد. چاپگرهاى نقطه اى اغلب از روى تعداد نقاط (سوزنهاى) هد چاپ (مثلا 18 و 9 و یا 24) طیقه بندى مى شوند.

 

   تعداد نقطه در اینچ Dot Per Inch

با حروف اختصارىdpi ، سنجشى است براى میزان وضوح صفحه نمایش یا چاپگر که در واقع تعداد نقطه هاى قابل نمایش یا چاپ در هر اینچ مى باشد.

 

   درجه نقطه dot pitch

اندازه کوچک ترین نقطه اى که مونیتور مى تواند روى صفحه نشان دهد. درجه نفطه حداکثر تفکیک پذیرى مونیتور را تعیین مى کند.

 

   دوبار کلیک زدن، دو تلنگر زدن double click

دوبار فشردن و رها کردن سریع دکمه ماوس را گویند که روشى براى است براى انتخاب و فعال کردن یک برنامه یا ویژگى برنامه. مقایسه کنید با.drag click

 

   download

1- در ارتباطات، منتقل ساختن پرونده یا پرونده هایى از کامپیوترى به کامپیوتر دیگر از طریق شبکه یا با استفاده از مودم.

2- ارسال اطلااعاتى مربوط به فونت یا یک پرونده پست اسکریپت از کامپیوتر به چاپگر.

 

   حالت پیش نویس draft mode

یک حالت چاپ با سرعت بالا و کیفیت نسبتاًپایین که در بیشتر چاپگرها نقطه اى قابل به کارگیرى مى باشد.

 

   کشیدن drag

در گرافیک کامپیوترى انتقال یک تصویر یا پنجره از یک مکان به مکان دیگرى در صفحه نمایش، با گرفتن و کشیدن آن به محل جدید. در مورد بکارگیرى ماوس کشیدن به مفهوم جابجا نمودن ماوس حین فشردن و نگهداشتن دکمه آن مى باشد. اگر نشانگر ماوس، روى یک شىء قابل جابجایى قرار داشته باشد، نگهداشتن دکمه ماوس و کشیدن آن باعث

حرکت و انتقال شىء مزبور مى گردد.

 

   نگاه کنید به disk drive drive

 

   گرداننده، کنترل کننده، راه انداز driver

یک وسیله سخت افزارى یا یک برنامه که عملکرد وسیله دیگرى را کنترل یا تنظیم مى کند.

 

   ساختگى، ظاهرى dummy

کاراکتر، رکورد یا متغیرى که براى نگهداشتن جاى یک مورد خاص مورد استفاده قرار مى گیرد. نیز نگاه کنید به .stub

 

   پایانه اى که ریزپردازنده داخلى ندارد و فقط مى تواند کاراکترها و اعداد را نمایش دهد. dumpterminal

 

 

   کتابخانه پیوند پویا Dynamic Link Library

با حروف اختصارى DLL، پیمانه برنامه اى حاوى کد قابل اجرا و داده ها که توسط برنامه هاى کاربردى یا حتى سایر پرونده هاى DLL، در انجام یک وظیفه مشخص قابل استفاده مى باشد. پرونده هاى DLL به طور گسترده اى در ویندوز میکروسافت، OS/2، وWindows NT کابرد دارند.

 

اصطلاحات کامپیوتری

   1   2      >
 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com

explorer blog

Click here to make Webloger your default homepage!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن