سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پشتیبانخانهنشانی ایمیل من

اصطلاحات کامپیوتری - دست خالی بیرون نمیای

مردم چیزى را نگفتند : خوش باد ، جز آنکه روزگار براى آن روز بدى را ذخیرت نهاد . [نهج البلاغه]

 RSS 

کل بازدید ها :

351893

بازدیدهای امروز :

6


وضعیت من در یاهو

یــــاهـو


درباره من

اصطلاحات کامپیوتری - دست خالی بیرون نمیای
میلاد
چه گویم که ناگفتنم به


لوگوی من

اصطلاحات کامپیوتری - دست خالی بیرون نمیای

 موضوعات وبلاگ

 اوقات شرعی


لوگوی دوستان


 لینک دوستان

پی سی ورلد
مجید انلاین
الهه انتقام
شبکه فن آوری اطلاعات ایران
ترفندستان


 جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!


اشتراک

 


آوای آشنا


نوشته های قبلی

ترفند
اینترنت
رجیستری
متفرقه
بیشتر بدانید
اصطلاحات کامپیوتری
برنامه نویسی


[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

میلاد تاریخ یکشنبه 85/6/5 ساعت 2:13 صبح

 

زبان C

یک زبان سطح بالاى برنامه نویسى که به طور گسترده براى برنامه نویسى حرفه اى به کار مى رود. زبان C داراى قابلیت عالى در انتقال پذیرى است و برنامه هاى کارا و سریع تولید مى کند.

 

حافظه پنهان cache memory

تلفط به صورت ) کش (cash=. بخش خاص و سریع حافظه دسترسى مستقیم (RAM) براى ذخیره اطلاعاتى که اغلب و اکثراً مورد دسترسى قرار مى گیرند و در RAM مستقر مى شوند. به کار مى رود.

 

آموزش به کمک کامپیوتر CAD

به computer aided desing and drafting نگاه کنید.

 

فراخوانى call

در برنامه نویسى عبارتى که جریان کنترل برنامه رابه یک زیر روال، روال یا تابع مى برد.

 

کارت card

یک تخته مدارهاى الکترونیکى براى این که شکافهاى (slots) گذر گسترشى کامپیوتر در آن جا بگیرد. مترادف .adapter

 

(هشتک) caret

نشان ( ) که معمولا روى کلید 6 در صفحه کلیدهاى کامپیوتر دیده م شود. هشتگ گاهى براى نشان دادن کلید Ctrlدر مدارک کامپیوتر به کار مى رود.

 

دیسک فشرده یا تعویض دایرکتورى (CHDIR) CD

 

سى دى - رام CD-ROM

تلفظ سى-دى-رام. یک تکنولوژى ذخیره سازى تنها خواندنى که از دیسک فشرده استفاده مى کند. دیسک هاى CD-ROMمى توانند تا MB650 داده ها را ذخیره کند و همه آنها مى توانند به صورت محاوره اى روى صفحه نمایش کامپیوتر در دسترس قرار گیرند. CD-ROMاکنون براى تهیه دایره المعارف ها، فرهنگاهى لغت و مجموعه هاى نرم افزارهاى موجود براى کاربران کامپیوتر به کار مى رود. روش هاى جدید فشرده سازى به شما امکان مى دهد تا 250000 صفحه متن را روى دیسک CD-ROM جا دهد.

 

سل، خانه cell

در یک صفحه گسترده، مستطیلى که در اثر تقاطع یک سطر و ستون تشکیل مى شود. مى توانید مقدارهاى ثابت، بر حسب (متن) یا فرمول در سل بگذارید.

 

تراشه chip

یک مدار الکترونیکى بسیار کوچک شده که به تعداد انبوه روى یک تراشه از جنس سیلیس قرار مى گیرند.

 

تلنگر زدن، فشار دادن سریع و رهاکردن سریع دکمه ماوس. click

 

ایستگاه پردازشگر، مشترى client

در یک شبکه محلى، ایستگاه کارى با قابلیت پردازش مانند یک کامپیوتر شخصى، که مى تواند درخواست اطلاعات یا برنامه کاربردى از سرور فایل شبکه داشته باشد.

 

شبکه سرور (خدمتگذار)- مشترى t client_server network

یک روش تشخیص منابع در شبکه محلى به گونه اى که قدرت محاسبه میان کامپیوترهاى شخصى شبکه توزیع مى شود اما برخى منابع مشترک در سرور فایل متمرکز مى گردند.

 

هنر آرایش Clip art

مجموعه اى از تصاویر، نمودارها، نقشه ها، و طراحى هاى گرافیکى اختصاصى و عمومى دیگرى که در یک کتاب با دیسک جاى داده شده و مى توان نمودارهایى ار آن را برداشته و در اسناد دیگرى مورد استفاده قرار داد.

 

تخته رسم، تخته آرایش Clip board

یک ناحیه حافظه اى خاص که توسط سیستم هاى عاملى چون سیستم عامل اپل مکینتاش، Microsort Windows و OS/2جهت ذخیره سازى یک نسخه از آخرین اطلاعاتى که "کپى" یا "بریده" شده اند، حفظ مى گردد

 

ساعت/تقویم Clock Calendar

یک مدار زمان سنج مستقل که در میکروکامپیوترها جهت حفظ زمان و تاریخ صحیح مورد استفاده قرار مى گیرد. این مدار با باطرى تغذیه مى شود و بنابراین حتى در صورت خاموش بودن کامپیوتر نیز به کار خود ادامه مى دهد.

 

سرعت ساعت clock speed

سرعت ساعت درونى یک ریزپردازنده که مرحله اى را تنظیم مى کند (و با مگتهرس [MHz] سنجیده مى شود) که عملیات در مدارهاى پردازش درونى کامپیوتر پیش مى روند. هر مدل پیشرفته و موفق ریزپردازنده سرعا بالاترى را پدید آورده است.

 

کلاستر، خوشه cluster

در دیسک هاى سخت و نرم یک واحد ذخیره سازى است که شامل یک یا چند قطاع (sector) مى باشد. هنگامى که DOS یک فایل را روى دیسک ذخیره مى کند، DOS محتواى فایل را چند تکه کرده آنها را میان دهها فایل و یا حتى صدها خوشه در سراسر دیسک توزیع مى کند. جدول تخصیص جاى فایل (FAT) چگونگى ارتباط همه این قطاع را پیگیرى مى کند.

 

کد، رمز، بیان الگوریتم حل مساله در زبان برنامه نویسى. code

 

برنامه نویسى coding

عمل برنامه نویسى، بخصوص تهیه کد اصلى در زبان(هاى) برنامه نویسى مورد استفاده برنامه نویس را گویند.

 

بوت سرد، راه اندازى cold boot

روند راه اندازى شده کامپیوتر، هنگام روشن کردن آن را گویند. در این روند معمولا چند تست سخت افزارى و سپس بارگذارى سیستم عامل از روى دیسک به حافظه صورت مى گیرد. مقایسه کنیدبا worm boot و نگاه کنید به bootstrap.

 

بیت هاى رنگ color bits

تعداد مسخصى از بیت هاى مجاور هم که رنگ پیکسل هاى قابل نمایش هنگاه ظهور آنها در مونیتور، تعیین مى سازد. به عنوان مثال، براى چهار رنگ، دو بیت رنگ، براى شانزده رنگ، چهار بیت رنگ و براى 256 رنگ، 8 بیت رنگ مورد نیاز مى باشد.

 

COM

یک نام منطقى سیستم عاملMS- DOS براى چهار درگاه (پورت) ارتباطاتى سریال با عناوین COM1, COMC2و COM3, COM4در نظر مى گیرد (دو درگاه آخر فقط درMS- DOS نگارشهاى /3/3 و بالاتر موجود مى باشد) بنابراین اگر یک مودم و یک چاپگر سریال به ترتیب به دو درگاه سریال وصل شده باشند، سیستم عامل آنها را با نامهاى COM1, COM2مى شناسد.CPM همچنین پسوندى است که MS- DOSبراى یک نوع فایل دو دوییى اجرایى محدود به یک بخش 64، کیلوبایتى در نظر مى گیرد.

 

فایل COM COM file

در DOS یک فایل برنامه قابل اجراى طراحى شده براى انجام عملیات در بخش خاصى از حافظه پایه.

 

فرمان command

علامتى که کاربر به برنامه کامپیوتر مى دهد که آن را آغاز، تمام یا به گونه اى دیگر اجراى عملیات خاص را کنترل مى کند. در برنامه هاى فرمانى کاربر باید عبارت فرمان و ترکیب مربوط را به خاطر بسپارد و آنگاه فرمان را تایپ نماید. در برنامه ها منویى کاربر فرمانى را از یک منو روى صفحه برمى گزیند.

 

فایلCOMMAND.COM COMMAND.COM

در DOS یک فایل اساسى سیستم که شامل پردازنده فرمان است. این فایل باید روى دیسک آغازگر DOS موجود باشد.

 

توضیح، شرح Comment

متنى که به منظور مستندسازى برنامه در آن گنجانده مى شود. این توضیحات معمولا در مورد عملیات برنامه، نویسنده آن، علت تغییر و غیره مى باشد. در بیشتر زبانهاى برنامه نویسى، ترکیب خاصى براى جادادن توضیحات وجود دارد تا کامپایلر یا اسمبلر از آنها صرف نظر کند. نیز نگاه کنید به comment out

 

برنامه مترجم، کمپایلر compiler

برنامه اى که عبارات نوشته شده به زبان برنانه نویسى قابل خواندن توسط انسان مانند پاسکال سا مدولا -2 را مى خواند و عبارات را به برنامه قابل اجراى قابل خواندن توسط ماشین ترجمه مى کند.

 

ویدیوى مرکب composite video

استانداردى براى علایم ویدیویى که در آنها قرمز، سبز آبى با هم ترکیب مى شوند.

 

کامپیوتر computer

ماشینى قادر به پیروى از دستورالعمل هایى براى تغییر داده ها به یک روش مطلوب و حداقل اجراى برخى از عملیات بدون دخالت انسان. چنین فکر نکنید که کامپیوترها دستگاههایى تنها براى انجام عملیات حساب هستند، اگر چه این عمل نیز یکى از وظایف کامپیوتر مى باشد. کامپیوترها کار ارائه و دستکارى متون، نگاره سازى، علایم و موسیقى، همچنین اعداد را به عهده دارند.

 

طراحى به کمک کامپیوتر، طراحى کامپیوترى computer aided design (CAD)

با تلفظ (کَد). کاربرد کامپیوتر و یک برنامه طراحى کامپیوترى به عوان محیطى براى طراحى دامنه وسیعى از امکانات صنعتى از اجزاء ماشین تا خانه هاى مدرن. CAD در انواع رشته هاى طراحى به عنوان یک امر مهم در آمده است مانند معمارى، مهندسى راه و ساختمان، مهندسى برق، مهندسى مکانیک و طراحى.

 

علم کامپیوتر computer science

مطالعه کامپیوترها از جنبه هاى طراحى، عملیات و کاربرد آنها در پردازش اطلاعات. علم کامپیوتر با هر دو جنبه تئورى و علمى مهندسى، الکترونیک، تئورى اطلاعات، ریاضیات، منطق و رفتارهاى بشرى سر و کار دارد. علم کامپیوتر از برنامه نویسى و معمارى کامپیوتر گرفته تا هوش مصنوعى و روباتها را شامل مى شود.

 

حفاظت کامپیوتر computer security

اقدامات امنیتى که جهت حفاظت از کامپیوتر و اطلاعات موجود در آن صورت مى گیرد. حفاظت کامپیوتر از نوع سیستم و حساسیت اطلاعات، سطوح مختلفى دارد. در سیستم هاى بزرگ یا سیستم هاى مربوط به امورمالى یا اطلاعات محرمانه، حفاظت کامپیوتر یک امر کاملا تخصصى است که مهارت قانونى و فنى در آن مورد نیاز است. در میکروکامپیوترها، حفاظت شکل ساده ترى دارد. محافظت از داده ها را مى توان باتهیه کپى پشتیبان از فایل ها و نگهدارى نسخه هایى از آنها در محلهایى جداگانه، و صحت داده ها را مى توان با تعیین کلمه رمز براى فایل ها، تعیین صفت "فقط خواندنى" براى آنها، قفل کردن فیزیکى دیسک سخت، ذخیره اطلاعات حساس روى فلاپى و نگهدارى آنها در محلهاى امن، و نصب برنامه هاى محافظ در برابر ویروسها، نأمین نمود. در کامپیوترى که اشخاص زیادى با آن کار مى کنند، جنبه امنیتى را مى توان با تعیین کلمه رمز براى آنها و محدودکردن دستیابى به اطلاعات حساس به افراد مجاز، رعایت نمود، به virus نگاه کنید.

 

در DOS نام دستگاهى که به صفحه کلیدها و مونیتور دلالت داشته باشد. CON

براى مثال فرمان : COPY CON C: AUTOEXEC.BAT

فایلى به نام AUTOEXEC.BAT ایجاد کرده تمام کاراکترهایى که پس از دادن این فرمان تایپ کنید در این فایل ذخیره خواهد کرد. براى پایان دادن به این کار کلید CTRL+Z را فشار داده آنگاه کلید Enter را بزنید.

 

یک فایل متن اسکى که شامل فرمانهاى پیکره بندى است. CONFIG.SYS

DOS هنگام راه اندازى سیستم به این فایل رجوع مى کند. اگر چنین فایلى روى آغازگر موجود نباش، DOS مقادیر پیش فرض پیکربندى را به کار خواهد برد. اکثر برنامه ها با تنظیم پیکره بندى پیش فرض خوب کار مى کنند. وسایل جنبى غیر استاندارد و برخى برنامه هاى کاربردى، با این وصف ممکن است به یک فایل CONFIG.SYS نیاز داشته باشند که در دایرکتورى اصلى موجود باشد. به طورى که پیکربندى سیستم دچار تغییرات گردد.

 

کنسول، پیشانه، پایانه نمایش، پایانه فرمان console

یک پایانه نمایش شامل یک مونیتور و صفحه کلید. در سیستم هاى چندکاربر، پایانه نمایش مترادف با پایانه است

است اما این واژه در سیستم هاى عامل کامپیوتر شخصى نیز براى مراجعه به صفحه کلید و صفحه نمایش به کار مى رود.

 

کد کنترل control code

یک یا چند کاراکتر قابل غیر قابل چاپ که برنامه هاى کامپیوترى از آنها براى کنترل عملیات وسیله ها استفاده مى کنند. کدهاى کنترل معمولا با یک کاراکتر Escape آغاز شده و برخى نیز با یک کاراکتر انتهایى به پایان مى رسند. این کاراکترها مشخص مى کند که کاراکترهاى بینابین فرمان هستند نه اطلاعات. کدهاى کنترلى چاپگرها معمولا مشابه نبوده و در کتابچه راهنماى آنها ذکر مى شوند. در بخش ویدیویى، کدهاى منترلى براى تغییر ظاهر متن با مکان نما در صفحه نمایش، از کامپیوتر به بخش نمایشى ارسال مى گردند.

 

کنترل کننده controller

ابزارى که ابزارهاى دیگر براى دستیابى به سیستم هاى فرعى کامپیوتر به تکیه مى کنند. به عنوان مثال کنترل کننده دیسک، دستابى فیزیکى و منطقى به دیسک گردان(ها) را تحت نظارت قرار مى دهند.

 

حفاظت در برابر کپى copy protection

در نظر گرفتن یک برنامه از دستورالعمل هاى پنهان به منظور جلوگیرى از تهیه کپى هاى غیرمجاز از یک نرم افزار، از آنجایى که اکثر تدابیر و محافظت از کپى هزینه هایى را به دارنده آن برنامه تحمیل مى کند مانند تهیه دیسک کلیدى
(key disk) پیش از استفاده از برنامه، اکثر ناشران تجارى نرم افزار تسلیم این گونه تدابیر نشده اند. با این وصف حفاظت از کپى هنوز در نرم افزارهاى تفریحى و آموزشى معمول است

 

فایل خراب corrupted file

فایلى که شامل داده هاى خراب و غیر قابل بازیافت باشد.

 

واحد پردازش مرکزى CPU

بهcentral procdssing unit (CPU) نگاه کنید.

 

قفل، سرنگون، متوقف crash

اتمام غیر طبیعى اجراى برنامه معمولا (اما نه همیشه) در نتیجه صفحه کلید غیر فعال و یا وضعیت ناپایدار. در اکثر موارد شما باید کامپیوتر را مجدداً راه اندازى کنید تا از این وضعیت خارج شوید.

 

روش مسیر بحرانى، سى پى ام critical path method (CPM)

در مدیریت پروژه روشى است براى برنامه ریزى و زمان بندى اجراى وظایفى که در مسیر بحرانى واقعند; یعنى یک رشته از کارها که باید به موقع تمام شود تا پروژه بتواند سر موعد کامل گردد. نرم افزار مدیریت پروژه به مدیر پروژه در تشخیص مسیر بحرانى کمک مى کند.

 

CRT

 

برش و چسباندن cut and paste

 

سیلند، استوانه cylinder

در دیسک گردان، واحد ذخیره سازى شامل مجموعه شیارهایى (Tracks) است که همان موقعیت و محل را اشغال مى کنند. روى یک دیسک دورویه، یک سیلندر شامل یک رویه بالا و پایین است. در دیسک هاى سخت که در آنها چندین دیسک سک روى دیگرى انباشته شده، یک سیلندر شامل شیارهاى یک موقعیت و محل روى تمام دیسک ها است.

 

اصطلاحات کامپیوتری

میلاد تاریخ یکشنبه 85/5/29 ساعت 2:20 صبح

ستون فقرات backbone

بخشى از شبکه که قسمت عمده از ترافیک را مدیریت مى نماید. ستون فقرات ممکن است چندین محل مختلف یا ساختمان را متصل سازد. و سایر شبکه هاى کوچک تر نیز ممکن است به آن متصل گردنند.

 

پشتیبان، کپى پشتیبان backup

یک کپى به هنگام از تمام پرونده ها، دلایل بسیارى براى انجام پشتیبان گیرى وجود دارد:

n بیمه در برابر برخى خرابى احتمالى دیسک سخت یا سرویس دهده پرونده، دیسک هاى سخت اغلب به طور کامل خراب مى شوند و تمام کارهاى شما را با خود مى برند. با اتفاق چنین رویدادى، مى توانید پرونده ها و فهرستهاى خود را از کپى پشتیبان مجدداً بارگذارى نمایید. یک پشتیبان بیمه اى است در برابر خرابى دیسکت که مى تواند بر روى هزارها یا ده ها هزار پرونده موجود بر روى سرویس دهنده پرونده شما اثر بگذارد.

n حفاطت بر اثر حذف تصادفى پرونده ها یا فهرستها، در هر حال، اگر به اشتباه پرونده یا فهرستى را حذف کنید، مى توانید یک کپى از آخرین پشتیبان خود را بازیابى نمایید.

n به عنوان بایگانى در انتهاى یک پرونده، هنگامى که شرکت شما را ترک مى کند. یا در انتهاى یک دوره مالى.

تصمیم نسبت به زمان و چگونگى انجام پشتیبان گیرى بستگى به تناوب تغییر داده هاى مهم بر روى سیستم شما در دسترس باشند، متکى هستید، این موضوع اهمیت دارد که عمل پشتیبان گیرى را به طور مداوم و معمول انجام دهید.

احتیاط : دیسک هاى سخت گاهى دچار اشکال مى شوند و در این صورت برخى یا همه داده ها را نیز از بین مى برند. داشتن یک رویه منظم پشتیبانى فایل ها براى استفاده موفقیت آمیز از سیستم دیسک سخت ضرورى است.

روند تهیه کپى پشتیبان و بازیابى آنها به رسانه مبداء backup and restore

 

قطاع خراب badsector

یک ناحیه از دیسک سخت یا نرم است که داده ها را به طور مطمئن نمى توان روى آن ثبت یا ضبط کرد. تقریباً دیسک هاى سخت داراى قطاع خراب هستند که علت آن نقایص تولیدى است. اگر یک برنامه عیب شناسى مانند CHKDSK اجرا کنند و این برنامه تعداد قطاع خراب تشخیص داده شما نگران نباشید. سیستم عامل این گونه قطاع را خارج از حیطه عملیات خواندن و نوشتن قرار خواهد داد. غیر از فقدان چند بایت از انباره، شما مى توانید دیسک را مورد استفاده قرار دهید گوئى قطاع خراب وجود نداشته است.

 

کد میله اى، رمز میله اى bar code

الگوى چاپ شده میله اى پهن و باریک عمودى که براى نمایش کدهاى عددى به شکل قابل خواندن براى ماشین به کار مى رود. کدهاى میله اى تقریباً روى همه محصولات قابل فروش در فروشگاههاى بزرگ چاپ مى شود. این کدهاى میله اى با کد محصول جهانى (Universal Product Code) مطابقت دارد که یک قالب کدگذارى میله اى

استاندارد براى شماره شناسایى تولید کنندگان محصول و شماره محصول مى باشد. وقتى که میله اى روى دستگاه اسکنر یا پویشگر کشیده شود شماره محصول با کد فروش تطابق یافته قیمت آن از پایگاه داده ها مشخص مى شود و لذا مقدار صحیح با صداى بوق یا زنگ تعیین مى گردد. کامپیوترهاى شخصى یا مجهزبودن به دستگاه خواننده کد میله اى و نرم افزار مربوطه، مى توانند در جهت گسترش کاربردهاى کد میله اى به کار روند. براى نمونه، یک مرکز سمعى و بصرى مى تواند برچسب هاى کد میله اى را به تمام قطعات تجهیزات بچسباند به طورى که بازرسى این تجهیزات کار بسیار آسانى خواهد شد. کاربرد کد میله اى مى تواند باعث صرفه جویى در وقت و باشد به ویژه زمانى که نیاز به کنترل انبار داشته باشد.

 

سیستم ورودى/خروجى پایه (بایوس) basic input_output system (BIOS)

BIOSدریک PCمجموعه اى از دستورات است که به سخت افزار کامپیوتر و سیستم عامل امکان مى دهد که با برنام هاى کاربردى و ابزارهاى جانبى، مانند دیسکهاى سخت، چاپگرها و تطبیق دهنده هاى تصویر ارتباط برقرار سازند. این دستورات به عنوان بخش ثابتى از کامپیوتر درROM (حافظه فقط خواندنى) ذخیره مى شوند. دستورات فوق همیشه در نشانیهاى مشخص از حافظه در دسترس هستند، بنابراین تمام ببرنامه ها به منظور انجام اعمال ورودى/خروجى اصلى خود مى توانند به آنها دستیابى داشته باشند.BIOS کامپیوترهاى آى بى ام داراى حق تألیف است و تنها ماشینهاى آى بى ام مى توانند از آن استفاده نمایند. شرکتهاى دیگر همچونPhoenix , Award وAmerican , Megatrends انواع BIOS را براى سایرسازندگان کامپیوتر تولید کرده اند. در صورتى که کامپیوترى به غیر از آى بى ام دارید، هر بار که کامپیوتر خود را روشن مى سازید، پیام حق التألیف شرکت تولید کننده BIOSو شماره نگارش آن نمایش مى یابد. با تولید یک سخت افزار جدید، به منظور ارائه خدمات به این ابزار، روتینهاى جدیدBIOS باید ایجاد گردد.

 

نرم افزار بتا beta software

نرم افزارى که پیش از انتشار تجارى بسته نرم افزارى، به منظور آزمایش بین جامعه تنونه اى از کاربران معمولى توزیع مى شود. نیز نگاه کنید به beta testing

 

بیسیک BASIC

یک زبان برنامه نویسى سطح بالا آسان و قابل استفاده در کامپیوترهاى شخصى (لیکن مورد انتقاد شدید).

 

فایل دسته اى batch file

فایلى است شامل یک سرى فرمانهاى DOS که یکى پس از دیگرى اجرا مى شوند. همانند وقتى که شما آنها را تایپ مى کنید. فایل هاى دسته اى همگامى مفید هستند که شما مجبورید یک سرى از فرمانهاى DOS را مکرراً تایپ کنید. تقریباً تمام کاربران دیسک سخت یک فایل AUTOEXEC.BAT دارند که در زمان آغاز هر جلسه کار سیستم عامل اجرا مى شود.

 

باترى ذخیره، باترى پشتیبان battery backup

باترى که هنگام اختلال یا قطع برق، به عنوان منبع تغذیه کمکى مورداستفاده قرار مى گیر; همچنین باترى که هنگام قطع جریان برق، مدار اصلى را فعال نگه مى دارد، مانند تغذیه ساعت داخلى و بخشى از RAM که اطلاعات سیستمى مهم را نگهدارى مى کند.

 

محفظه bay

محلى که براى استقرار تجهیزات الکترونیکى مثل دیسک گردان هاى اضافى در نظر گرفته مى شود.

 

به bulletin board system (BBS) نگاه کنید. BBS

 

فایل دودویى binary file

فایل دودویى که شامل داده ها یا دستورالعمل هاى برنامه در یک قالب غیر ار فایل نوشتارى مى باشد به طورى که نرم افزار خاص و ویژه اى براى نمایش فایل لازم است. به text fileنگاه کنید.

 

بایوس، به basic input_output system (BIOS) نگاه کنید. BIOS

 

BISDN

مختصر Broadband Integrated Servise Digital Network مى باشد. استاندارد ارتباطات با سرعت بالا براى شبکه هاى گسترده (WAN) که کاربردهایى با پهناى باند بالا همچون، تصویر، صدا، داده ها و گرافیک را اداره
مى کند.
SMDS و ATM دو سرویس BISND هستند که پهناى باند بسیار بزرگى را براى شبکه هاى گسترده (WAN)فراهم مى سازد.

 

بیت، واحد مبنا براى اطلاعات در یک سیستم عددى دودویى (مخفف BInary digiT) bit

 

بیت در ثانیه bits per seconds (bps)

در سیستم ارتباطات ناهمزمان، سنجش سرعت انتقال داده ها مى باشد. در کامپیوترهاى شخصى نسبت هاى bpsاغلب براى سنجش نحو عملکرد و تفکیک و تلفیق کننده ها و سایر وسایل ارتباطى ترتیبى (سریال ) دیگر مانند پورت هاى ترتیبى به کار مى روند.

 

خالى، فاصله خالى blank

در مورد تمایش ویدیویى، فعلى است نشان ندادن یک بخش یا کل یک تصور در صفحه نمایش. این اصطلاح در زمینه کامپیوتر گاهى اوقات براى توصیف کاراکتر درج شده توسط Spacebar کلید مورد استفاده قرار مى گیرد.

 

بلوک block

1- واحد ارتباطات پردازش شده یا انتقال یافته. واحد ممکن است از نظر اندازه متغیر باشد. در ارتباطات یک واحد اطلاعات گذرانده از یک کامپیوتر به دیگرى یک بلوک مى باشد.

 

نمودار بلوکى block diagram

نمودارى از سیستم کامپیوتر با سیستم هاى دیگر که در آن براى مشخص نمودن اجزاء زا بلوکهاى استفاده شده و خطوط و فلشها، ارتباطات بین این عناصر را نشان مى دهند. نمودار بلوکى یک طرح کلى است که اجزاى یک سیستم و نحوه کار آنها را مشان مى دهد در حالى که نمودار روندها (flowchart)، مشخصه هاى عملیاتى چنین سیستمى را به طور کامل به تصویر مى کشد.

 

نقطه توقف، نقطه انفصال break point

محلى در برنامه که اجراى آن متوقف مى شود تا برنامه نویس بتواند وضعیت برنامه، محتویات و متغیرها و غیره را کنترل کند. نقطه توقف در برنامه اشکال زدا(debugger) مورد استفاده قرار گرفته و با گنجاندن دستورالعملهاى خاصى در محل مورد نظر، تعیین مى گردد; این دستورالعملها باعث انتقال کنترل به اشکال زدا مى گردند. نیز نگاه کنید به debug

 

بست BNC، متصل کننده BNC BNC Connector

یک بست کوچک با پوسته اى که با نیم دور چرخش قفل مى شود. این بست براى کابل هم محور مورد استفاده در کابل کشى اِترنت نازک و RG-62 به کار مى رود.

 

برد صفحه (مدل) board

این اصطلاح عموماً براى صفحه هاى مدارى که تراشه ها و اجزاى الکترونیکى دیگر را در خود جاى داده و اتصالات لازم را بهوسیله خطوط فلزى رسانا بین آنها برقرار مى سازد، مورد استفاده قرار مى گیرد. از این صفحات در تمام کامپیوترهاى شخصى استفاده مى شود برد اصلى کامپوتر که ریزپردازنده روى آن قرار دارد، برد مادر (motherboard)نامیده مى شود. بردهاى دیگر که قابلیت عملیاتى سیستم اصلى را توسعه مى هند، کارت یا آداپتور نامیده مى شوند بردهاى دیگرى که قابلیت عملیاتى سیستم اصلى را توسعه مى دهند. کارت یا آداپتور نامیده مى شوند. این بردها، اتصالات مربوط به مونیتورها، دیسک هاى فلاپى و دیسک هاى سخت، حافظه اضافى، درگاههاى سریال و موازى و اتصالات شبکه را برقرار مى سازد. به motherboard ,card,adapter نگاه کنید.

 

راه اندازى کردن، بوت کردن BOOT

بارگذارى و سیستم عامل در حافظه که معمولادیسک سخت و گاه گاهى از روى دیسک نرم انجام مى شود. راه اندازى معمولا روال خودکارى است که با روشن نمودن یا بازگردانى (reset) کامپیوتر شروع مى گردد. مجموعه اى از دستوران که حافظه ROM(حافظه فقط خواندنى) قرار دارند، شروع به اجرا مى کند. دسنورات مجموعه اى از خودآزماییهاى هنگام روشن شدن (POST) را به منظور حصول اطمینان ار صحت عملکرد ابزارهایى مانند دیسک هاى سخت انجام مى دهند، سپس محل سیستم عامل راتعیین و آن را بارگذارى مى کنند. در نهایت کنترل نیز را به سیستم عامل مى دهند.

boot عبارت " poling yourself up by your own bootstrap " (گلیم خود را از آب بیرون کشیدن) گرفته شده است، که این امر راه اندازى از روى دیسک نرم را غیر ممکن مى سازد.

 

دیسک راه اندازى bootable disk

هر دیسکى که توان بارگذارى و راه اندارى سیستم عامل رادارد، اغلب به یک دیسک نرم گفته مى شود. با بزرگ تر شدن سیستم هاى عامل، کاربرد دیسک هاى نرم bootable کمتر مى شود.

 

نرم افزار بتا beta software

نرم افزارى که پیش از انتشار تجارى بسته نرم افزارى، به منظور آزمایش بین جامعه تنونه اى***** از کاربران معمولى توزیع مى شود.

 

رکورد راه اندازى boot record

نخستین سیار روى دیسک سازگار با کامپیوترهاى شخصى IBM (شیار صفر) پس از این که دستگاه را روشن مى کنید، نرم افزار راه اندازى در ROM به کامپیوتر مى گوید تا این شیار را براى راه اندازى DOS بخواند. به boot نگاه کنید.

 

پل bridge

در شبکه هاى محلى وسیله اى است که دو شبکه را قادر به تبادل داده ها مى سازد (حتى اگر از نظر توپولوژى، سیم کشى با قراردادهاى ارتباطات غیر متشابه باشند).

 

میانگیر، بافر، حافظه میانجى buffer

بخشى از حافظه که داده ها را به طور موقت در خود نگه مى دارد تا بعداً به ابزار ذخیره سارى یا محل دیگرى در حافظه انتقال داده شود. بعضى از ابزارها مانند چاپگرها و برخى آداپتورها، بافرهاى خاص خود را دارند.

 

فرمان BUFFERS BUFFERS

یکى از فرمانهاى CONGIG.SYS در سیستم عامل DOS که مشخص مى کند چه مقدار بافر یا حافظه موقت دیسک DOSهنگام هر بار راه اندازى سیستم کنار مى گذارد. برخى برنامه هاى کاربردى به حداقل تعدادى بافر نیاز دارند. اگر مثلا برنامه اى بیست بافر بخواهد، برنامه نمى تواند کار کند مگر این که فایلى به نام CONFIG.SYSروى دیسک آغازگر موجود بوده شامل دستورالعمل BUFFERS=20. این مقدار براى استفاده از بانک اطلاعاتى FOXPRO برابر 40مى باشد.

 

اشکال، گیر bug

یک غلط برنامه نویسى که باعث کارکرد نادرست برنامه یا سیستم کامپیوترى شده نتایج نادرست ببار آورده یا باعث قفل شدن سیستم مى گردد. واژه bug (به معنى ساس، بچه حشره) از آنجا ناشى شده است که یک بار حشره واقعى یکى از مدارهاى نخستین کامپیوتر رقمى الکترونیکى یعنى ENIAC را دچار اشکال کرده بود.

 

سیستم تابلوى اعلانات bulletin board system (BBS)

مختصرBBS آن مى باشد. سیستمى کامپیوترى که به یک یا چند مودم تجهیز شده است و نقش یک سیستم عبوردهنده پیام یا منبع مرکزى اطلاعات را براى گروهى با علائق خاص ایفا مى کند. سیستمهاى تابلو اعلان ات اغلب توسط عرضه کنندگان نرم افزار و گروههاى کاربرى مختلف PC ایجاد مى گردند.

 

آزمایش روشن burn in

نوعى آزمایش عملکرد سیستم کامپیوترى براى مشتریان با روشن کردن دستگاه. عناصرى که هادى مانند تراشه هاى حافظه و ریزپردارنده ها در دو زمان ممکن است دچار اشکال شوند: در نخستین یا آخرین لحظات عمر خود اما به ندرت در اواسط عمر خراب مى شوند. فروشندگان مسئول کامپیوتر از این رو 24 تا 48 ساعت پیش تا تحویل سیستم ها به مشتریان آنها را روشن مى کنند. تراشه هاى معیوب احتمالا در همین مدت زمان مى سوزند یا خراب مى شوند.

 

ماوس گذرى، ماوس خطى bus mouse

ماوسى که توسط یک وفق دهنده وارد شده در شکاف (اسلات) گسترشى موجود به کامپیوتر متصل شده است.

 

بایت byte

هشت بیت متوالى، یک کلمه اساسى داده ها در کامپیوترهاى شخصى. یا ذخیره کردن معادل یک کاراکتر، بایت یک واحد اندازه گیرى گویا براى انباره کامپیوتر به دست مى دهد.

 

اصطلاحات کامپیوتری

میلاد تاریخ دوشنبه 85/5/23 ساعت 3:7 صبح

 

پایان غیر عادى، پایان ناهنجار abend

ادغام ABnormal END مى باشد. پیغامى که در هنگام کشف مشکل جدى، مانند صدمه سخت افزارى یا نرم افزارى، توسط سیستم عامل صادر مى گردد. abend مى تواند سرویس دهنده پرونده (file server) را متوقف سازد.

 

صرف نظر کردن abort

لغو یا قطع کردن یک برنامه، فرمان یا روال هنگام اجرا.

 

زمان دستیابى accsess time

مدت زمانى است که طول مى کشد سیستم عامل فرمان بازیافت داده ها را صادر کرده داده ها آماده انتقال از دیسک شوند.

سر نام acronym

کلمه اى که از حرف اول (گاهى نیز حروف دیگر) یک سرى کلمات تشکیل مى شود، مانند :

(Beginners AII Purpose Symbolic Instruction Code) = BASIC

(What You See Is What You Get) = WYSIWYG

 

ایندکس فعال، شاخص فعال active index

در برنامه مدیریت پایگاه داده ها، آن فایل ایندکس است که اکنون براى تشخیص ترتیب رکوردهاى نمایش یافته روى صفحه نمایش مورد استفاده قرار گرفته است. به index نگاه کنید.

 

وفق دهنده، آداپتور adapter

یک تخته یا برد مدارى که در گذر گسترش کامپیوتر نصب شده قابلیت هاى اضافى به کامپیوتر مى دهد. وفق دهنده هاى معمول براى کامپیوترهاى شخصى عبارتند از: وفق دهنده هائى که خروجى بصرى ایجاد مى کنند، وفق دهنده هاى گسترش حافظه; وفق دهنده هاى ورودى/خروجى که پورت یا درگاههاى سریال (ترتیبى)، پارالل (موازى) و درگاههاى بازى را براى کامپیوترهاى شخصى تأمین مى کند; تلفیقوتفکیک کننده هاى داخلى (internal modems). به طور روزافزونى این گونه مدارها روى تخته اصلى یا برد اصلى سیستم کامپیوتر شخصى گنجانده مى شوند.

 

آدرس نشانى address

در سیستم کامپیوترى مکانى است که توسط یک نام، عدد و یا کد برچسب مشخص مى گردد. آدرس مى تواند توسط کاربر و یا یک برنامه تعیین گردد.

 

گذر نشانى، گذر آدرس address bus

یک کانال الکترونیکى داخلى از ریزپردازنده تا حافظه دستیابى مستقیم (RAM) که از طریق آن آدرسهاى محل ذخیره سازى حافظه منتقل مى شوند. گذر آدرس براى این که ریزپردازنده بتواند دستورالعمل هاى برنامه و داده ها ذخیره شده در حافظه را جا دهد، ضرورى است همانند اداره پست هر مکان حافظه داراى یک عدد یا آدرس مشخص است.

 

هوش مصنوعى، به artificial intelligence نگاه کنید AI

 

الگوریتم algorithm

مجموعه اى خاص از روال منطقى و یا ریاضى ساده و خوب تبیین شده مى باشد که مى تواند در حل یک مسئله مشخص کمک کند. الگوریتم دستورالعملى براى یافتن پاسخ درست یک مساله سخت بهوسیله شکستن آن مساله به مراحل ساده و آسان مى باشد. تاکنون الگوریتم هاى بسیار فرا گرفته اید، مثلا محاسبه معدل در مدرسه. شما الگوریتم ها را هر روز به صورت دستورالعمل به کار مى برید مثلا هنگام چمن زنى، گرفتن تلفن راه دور و بسته بندى خواروبار. با این وصف هر لیستى از دستورالعمل ها یک الگوریتم تشکیل نمى دهد. یک الگوریتم یابد سه شرط اساسى زیر را تأمین کند:

1- لیست دستورالعمل ها باید محدود بوده و به اندازه اى کوتاه باشد تا قابل اجرا گردد.

2- هر دستورالعمل باید داراى قابلیت اجرا باشد، شما هم باید بتوانید اجرا کارهاى یاد شده را به منصه اجرا برسانید.

3- الگوریتم باید روند اجرا را قادر سازد تا در یک نقطه به پایان برسد.

منطق دادن انگلیسى تورینگ (Turing) ثابت کرده که هر مسئله ریاضى که با منطق قابل حل بوده و راه حلى شناخته شده نیز براى آن موجود باشد، مى تواند از طریق الگوریتمى حل شود. هر مسئله با راه حل شناخته شده را مى توان به کامپیوتر واگذار نمود.

برنامه هاى کامپیوترى که شما هر روز به کار مى برید یک یا چند الگوریتم در دل خود دارند.

 

نام جانشین، نام مستعار alias

یک نام ثانوى یا نمادى براى فایل یا وسیله کامپیوترى

 

موسسه ملى استانداردهاى آمریکا American National Standard Institue ANSI

تلفظ به صورت اَنـسى = اَنسى. موسسه اى است که جهت پیشرفت بازدهى و رقابت بین اللملل و توسعه استانداردها در زمینه صنایع آمریکا فعالیت مى کند. کمیته هاى انسى نسخه هایى از زبانهاى استاندارد کامپیوترى چون کوبول (COBOL)و فرتون (FORTRAN)را تهیه کرده اند.

 

آمیگا Amiga

نوعى کامپیوتر شخصى است که که توسط شرکت بین المللى کمودر بر پایه عقیده گروهى، کامپیوترى مناسب براى بازى هاى کامپیوترى و ساخت موسیقى مى باشد. با این وصف دستگاه به علت کمبود نرم افزارهاى تجارى کمتر از نظر حرفه اى و کارى و تجارى مورد پذیرش قرار گرفته است. آمیگا با کامپیوترهاى مکینتاش که از همان ریزپردازنده ولى سیستم عامل متفاوت استفاده مى کنند سازگار نیست.

 

آنالوگ، قیاسى analog

گونه اى اندازه گیرى یا ارائه و نمایش است که یک نشانگر یا شاخص دایماً در حال تغییر بوده و این تغییرات پدیده مورد اندازه گیرى، اغلب منعکس مى گردد. براى نمونه، در نمایش قیاسى یک دماسنج هر چه تب بیمار بیشتر شود طول جیوه نیز افزایش مى یابد.

 

انیمیشن، نقاشى متحرک animation

ایجاد تصویر حرکات در یک برنامه کامپیوترى بهوسیله ثبت یک رشته تصاویر که هربار تغییر جزیى مى کنند نگاه نمایش سریع این تصاویر به گونه اى که چشم حرکت اجسام موجود در آنها را مى بینید.

 

برنامه ضد ویروس antivirus program

برنامه اى که ویروس کامپیوترى را کشف یا حذف مى کند. بعضى از برنامه هاى ضد ویروس برنامه هاى مقیم در حافظه (TSR)هستند که مى توانند اتفاق اعمال مشکوک در کامپیوتر شما را کشف نمایند; سایر برنامه هاى ضد ویروس باید به طور متناوب به عنوان بخشى از فعالیتهاى معمول نگهدارى اجرا شوند. برنامه هاى ضد ویروس با گشتن به دنبال الگوهاى مشخصه یا یک عمل مشکوک در سیستم، مانند دستیابى غیر منتظره به دیسک یا تغییر فایل هاى EXE به روشى غیر معمول، محل یک ویروس را تعیین و آن را شناسایى مى کند. برنامه ضد ویروس با مقایسه اطلاعات به دست آمده از سیستم، با پایگاه داده اى از ویروسهاى شناخته شده که بر روى دیسک نگهدارى مى گردد، ویروس را تشخیص مى دهد.

 

افزودن، ضمیمه کردن append

اضافه کردن داده ها در انتهاى یک فایل یا پایگاه داده ها. مثلا در مدیریت پایگاه داده ها ضمیمه کردن یک رکورد یعنى افزودن یک رکورد جدید پس از اتمام رکوردهاى موجود (بر حسب ترتیب زمانى ورود داده ها).

فرمان APPEND

در سیستم عامل DOS یک فرمان برونى است و دایرکتورى هایى را لیست مى کند که DOS هنگاه جستجو براى یک فایل داده ها از آن استفاده مى نماید. پس از این که شما دیسک سخت را به دایرکتورى ها تقسیم کردید، DOS تنها در دایرکتورى ها جارى دنبال فایل داده ها مى گردد، اگرنتواند فایل را پیدا کند پیغام not found مى دهد. در حالیکه فایل ممکن است در یک دایرکتورى دیگر در همان دیسک باشد. توسط فرمان APPEND به DOS مى گوییم که اگر فایلى را پیدا نکرد از کدام دایرکتورى ها براى یافتن آن فایل استفاده کند. به external command و PATHنگاه کنید

 

رابط یا میانجى برنامه کاربردى API

به application program interfaceنگاه کنید.

 

کامپوتر اپل APPLE computer

سازنده عمده کامپیوترهاى شخصى واقع در ایالت کالیفرنیاى آمریکا که کامپیوترهاى غیر سازگار با IBM تولید مى کند.

 

Apple Macintosh به Macintosh نگاه کنید

 

برنامه کاربردى application

مختصر آن app مى باشد. یک برنامه کامپیوترى است که براى انجام وظیفه اى مشخص، مانند حسابدارى، تجزیه و تحلیل علمى، واژه پردازى یا نشر رومیزى طراحى مى شود. برنامه هاى کاربردى به صورت برنامه هاى کاربردى خوداتکا و شبکه اى گروه بندى مى شوند. برنامه هاى کاربردى خوداتکا از روى دیسک سخت در یک کامپیوتر کامپیوتر مستقل اجرا مى گردند. تنها یک کاربرد در هر زمان مى تواند به این برنامه کاربردى دسیابى داشته باشد. برنامه هاى کاربردى شبکه بر روى کامپیوترهاى شبکه اجراء و مى توانند توسط کاربران متفاوت بسیار مشترک شوند. برنامه هاى کاربردى پیشرفته، و پست الکترونیکى امکان ارتباط بین کاربران شبکه را مى دهند.

 

سرویس دهنده برنامه کاربردى application server

نوع خاصى از سرویس دهنده پرونده که براى وظیفه مشخصى مانند ارتباطات، یا یک برنامه کاربردى پایگاه داده ها بهینه سازى مى شود. چنین وظایفى از سخت افزار گران تر، با ویژگیهاى کامل ترى نسبت به یک سرویس دهنده پرونده معمولى استفاده مى کنند.

 

نرم افزار کاربردى application software

برنامه هایى هستند که وظیفه خاصى را به عهده دارند مانند واژه پردازى یا مدیریت پایگاه داده ها. بر خلاف نرم افزارهاى سیستمى که کامپیوتر را سازماندهى و پشتیبانى مى کند و برنامه هاى کمکى که شما را در جهت پشتیبانى و سازماندهى سیستم یارى مى دهند.

 

بایگانى، آرشیو archive

ذخیره سازى نسخه هایى از برنامه و داده ها کامپیوترى جهت حصول اطمینان ار حفظ داده هاى اصلى در مقابل حوادثى که ممکن است باعث صدمه دیدن یا از بین رفتن آنها گردد. فایل هاى بایگانى را مى توان بر روى نوار، دیسک فلاپى یا به سیستم کامپیوترى دیگر ارسال نمود.

 

صفت بایگانى، صفت آرشیوى archive attribute

در DOS یک کد مخفى است که همراه با ورودى دایرکتورى فایل ذخیره مى شود و نشان مى دهد که آیا فایل از زمان آخرین عملیات پشتیبانى، تغییر یافته است. هنگامى که یک فایل را بایگانى مى کنید )به کمک DOS (BACKUP صفت بایگانى آن را پاک مى کند. زمانى که صفت بایگانى پاک مى شود این فرمانها ممکن است براى نادیده گرفته شدن فایل به کا روند. با این صفت هنگامى که از یک برنامه کاربردى استفاده مى کنید که پس از پاک کردن صفت بایگانى فایل راتغییر مى دهد، DOS صفت بایگانى را قایل مى گردد. دفعه بعد که فرمان BACKUP را به کار مى برید مى توانید به فرمان بگویید که تنها فایل هاى تغییر یافته را به پشتیبان تبدیل کند. نکته: مى توانید فرمان ATTRIBرا براى دیدن یا تغییر صفت بایگانى یک فایل به کار ببرید.

 

شناسه، آرگومان argument

کلمه، عبارتها یا اعدادى که شما در همان سطر فرمان براى گسترش یا تغییر فرمان وارد مى کنید. فرمان بر اساس شناسه عمل مى کند. در FOXPRO فرمان USE customer از فرمان USE و شناسه هاى customer تشکیل شده است


اصطلاحات کامپیوتری

<      1   2      
 

[ خانه | مدیریت وبلاگ | شناسنامه | پست الکترونیک ]

©template designed by: www.parsitemplates.com

explorer blog

Click here to make Webloger your default homepage!
سفارش تبلیغ
صبا ویژن